چک کردن متریال به کار رفته

از مواردی که هنگام تحویل خطوط باید بررسی شود، متریال به کار رفته در ساخت خطوط است. اصولاً برای هر سرویسی متریال خاصی به کار می­رود. مثلاً برای خطوط ترش (حاوی H2S)، نوع خاصی از کربن استیل به کار می­رود که بر اساس استاندارد ملی آمریکا دربارۀ مهندسی خوردگی (National Association of Corrosion Engineers) یا NACE ساخته شده است. تشخیص درستی نوع متریال به کار رفته یکی از وظایف اصلی ناظران است که برای آن راهکارهای مشخصی تعیین شده است. اصولاً برای شیرها و فلنج­ها که مشخصات شان روی آنها حک می­شود، تایید متریال به کار رفته کار سختی نیست. تنها کافی است ویژگی­های حک شده روی آنها را با مشخصاتی که در نقشۀ آیزومتریک برایشان ثبت شده مقایسه کنیم. اما برای لوله و اتصالات (فیتینگ­ها) کار به این سادگی­ها نیست. مثلاً تشخیص NACE بودن یک لوله، اصولاً نه با چشم و نه با هیچ دستگاهی که در ایران موجود باشد قابل تشخیص نیست. برای جلوگیری از چنین اشتباهاتی که می­تواند پیامدهای خطیری را هم به دنبال داشته باشد، راهکارهایی مشخص شده است. راهکار اول رنگ آمیزی لوله­ها هنگام ورود به انبار است. مثلاً لوله­های کربن استیل ساده را می­توان رنگ سبز روشن زد. لوله­های فولاد زنگ نزن را سبز روشن با نوار سبز تیره روی آن رنگ می­زنند. چگونگی رنگ آمیزی لوله­ها جزو ویژگی­های هر پروژه است و از پروژه­ای به پروژۀ دیگر می­تواند متفاوت باشد.

روش دیگر برای جلوگیری از اشتباه، حضور ناظر پیمانکار اصلی در کارگاه اسپول سازی و چک کردن مواد مصرفی هنگام ساخت اسپول هاست. ناظر مربوط سپس شمارۀ هر اسپول را رویش حک می­کند.

نظرات 2 + ارسال نظر
پیمان زندیه شنبه 15 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:23 ب.ظ http://parsethylene-kish.com

برای مطالعه بیشتر در این خصوص از سایت پارس اتیلن کیش هم دیدن نمائید.
http://parsethylene-kish.com

سعید یکشنبه 26 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:11 ق.ظ

مرسی علی جان

یه سوال:چرا بعضی از ناظران با خودشون اهنربا دارن؟

مشخصا چه جنس لوله هایی جذب اهنربا میشن و کدوم ها نمیشن؟با تشکر

علت استفاده از آهنربا این است که فولادهای زنگ نزن آستنیتی، به علت ساختار شبکه ای شان جذب آهنربا نمی شوند و چنانچه جوشکار، لولۀ استینلس آستنیتی را با الکترود کربن استیل جوش دهد می توان با نزدیک کردن آهنربا به سرجوش آن را تشخیص داد (آهنربا را جذب میکند).

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد