نکاتی دربارۀ ونت و درین

اصولاً ونت و درین را برای هیدروتست به کار می بریم. یعنی اگر خطوط هیدروتست نشوند و مثلاً نیوماتیک تست شوند، نیازی به ونت و درین های تست نیست. البته ونت هایی هم هست که فرایندی اند و مشخصۀ آنها این است که در P&ID هم نشان داده می شوند و جزو بحث ما به شمار نمی روند.

همانطور که می دانید ونت ها را برای خروج هوا به هنگام تست و درین را برای خروج آب، پس از تست به کار می بریم. پس اگر در بخشی از لوله، هوا خودبه خود از لوله خارج شود، دیگر نیازی به ونت نیست و همین طور برای درین. گذشته از این در مواردی، برای کاهش هزینه، لوله کشی را طوری طراحی می کنیم که لوله خودبه خود ونت یا درین شود.

به شکل بالا توجه کنید. به نظر شما لوله ای که می بینید به چند ونت و درین نیاز دارد؟ برخی فکر می کنند که چون ارتفاع نقطۀ D از ارتفاع نقطۀ B بیشتر است نیازی به ونت در نقطۀ B نیست. همین طور چون ارتفاع نقطۀ E از ارتفاع نقطۀ C کمتر است نیازی به درین در نقطۀ C نیست. اما این تصور اشتباه است. در واقع طبق رویۀ هیدروتست، آب از پایین ترین نقطه به لوله وارد می شود. آب با رسیدن به پایین ترین نقطه در زانویی B به سمت پایین سرازیر می شود و با پر شدن آب در نقطۀ C عملاً مقداری هوا در بالای زانویی B باقی می ماند و با رسیدن آب به نقطۀ D هم این هوا امکان خروج ندارد، هر چند در نقطۀ D ونت وجود داشته باشد. بنابراین در لوله ها برای هیدروتست، در همۀ نقاط قله ای باید ونت و در همۀ نقاط قعر باید درین گذاشته شود.

البته گفتۀ بالا یک استثنا هم دارد، آن هم لوله های زیر 2 اینچ است. در این لوله ها به دلیل قطر کم، هنگام عبور آب از لوله، عملاً هوایی در لوله باقی نمی ماند، هر چند در نقاط قله ای باشد. بنابراین در لوله های زیر 2 اینچ نیازی به ونت در نقاط قله ای نیست. البته این گفته برای درین در لوله های زیر 2 اینچ صادق نیست. یعنی در همۀ نقاط قعر باید ونت تعبیه شود.

 

نکتۀ دیگر چگونگی ساخت ونت و درین است. همانطور که در شکل بالا می بینید ونت و درین ها برای خطوط فرایندی به صورت فلنجی و برای خطوط پشتیبانی (یوتیلیتی) تنها با یک اولت سه چهارم اینچ و پلاگ ساخته می شود. دیگر این که برای درین ها شیر هم باید تعبیه شود.

نظرات 2 + ارسال نظر
لیلی دوشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:14 ق.ظ

ممنون از وبلاگتون

من دارم کلاسای پایپینگ رو شرکت می کنم خیلی به دردم خورد

سعید سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 05:51 ب.ظ

با سلام و تشکر از وبلاگ خوبتون
یه سوال دارم اونم اینه که این ونت و درین رو فقط برای تست میگذارند یا برای راه اندازی هم ازشون استفاده میشه؟(ونت و درینهایی که در P&ID دیده نشده است)
اگه فقط برای تست هست، آیا بعد تست اونارو بر میدارند و انشعاب را کور میکنند؟
اگر کور میکنند، آیا بعد از overhaul دیگر نیازی به هواگیری یا درین سیستم نیستیم؟

بسیار متشکرم

با سلام و عرض معذرت از اینکه پاسخ با تاخیر داده شد. دلیل آن هم این است که خود بنده تجربۀ بهره برداری ندارم و از یکی از همکارانم که تجربه داشت پرسیدم.
ونت و درین به دو دلیل گذاشته می شود؛ فرایندی و هیدروتست. تفاوت آنها در این است که ونت و درین فرایندی در نقشۀ P&ID نشان داده می شود و آنچه که مربوط به هیدروتست است تنها در آیزومتریک (و طبعا در مدل سه بعدی) نشان داده می شود.
ونت و درین های تست هم برای خطوط مختلف فرق می کند. همانطور که در نوشته های پیشین اشاره شد ونت ها در خطوط سمی به صورت فلنجی و در دیگر خطوط با یک sockolet ایجاد می شوند. پس از تست، ونت های خطوط سمی با فلنج کور بسته شده و ونت های خطوط غیر سمی با پلاگ بسته شده و seal weld می شوند.
پس از اورهال نیازی به هواگیری سیستم نیست. اگر سیال گذرنده گاز باشد که بحث هواگیری مطرح نیست. اما در لوله هایی که سیال مایع را عبور می دهند، با توجه به فشار خط، هوای گیر افتاده فشرده شده و مثلا اگر فشار خط 20 بار باشد به یک بیستم حجم اولیه اش می رسد و همین هوای فشرده هم پس از مدتی در مایع عبوری حل شده و بحث هواگیری به کلی منتفی می شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد