تست پکیج 6 mechanical copletion

برگۀ دیگر تست پکیج که در این مطلب به آن می پردازم برگه ای است به نام mechanical completion check list. همانطور که از نام آن برمی آید، این برگه یک چک لیست است که به ناظر کمک می کند تا بدون جا انداختن، همۀ موارد لازم را از دیدگاه ملاحظات مکانیکی بررسی کند. بیشتر نکاتی که در فرایند لاین چک بررسی می شود، در این برگه آورده شده است.

از آنجا که برخی از اقلامی که در پایپینگ استفاده می شود، اقلام خاصی هستند که به ندرت استفاده می شوند، مواردی از این برگه که آنها را بررسی می کنند، تنها در موارد خاصی کاربرد دارند و در بقیۀ خطوط نیازی به تیک زدن آنها نیست و جلوی آنها عبارت N/A به معنی not applicable نوشته می شود.

توصیه می کنم آیتم های این فرم را به دقت بخوانید و چنانچه مواردی را متوجه نشدید، دربارۀ آنها جستجو کنید، زیرا نکات مهمی در آنها نهفته است که یک ناظر باید آنها را بداند.

از آنجا که کیفیت تصاویری که در صفحۀ وب قابل نمایش اند محدود است، همین صفحه را با کیفیت بالاتر می توانید از اینــــجا دانلود کنید.

نظرات 3 + ارسال نظر
سعید دوشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 03:56 ب.ظ

سلام علی جان

من یه مدت رست بودم نظر ندادم.شرمنده.مرسی بابت مطالب جدیدت

فقط من از این صفحه موارد 18 ،19،30 رو متوجه نشدم.اگه امکانش هست یه توضیح مختصر بهم بدید

با تشکر فراوان

سلام
مورد 18 دربارۀ اریفیس فلنج هاست. به خاطر اینکه اریفیس فلنج یک وسیلۀ اندازه گیری است و دقت آن بسته به آرام بودن جریان گذرنده از آن است، ریشۀ جوش که از داخل لوله بیرون می آید باید سنگ زده و صاف شود. این آیتم فقط دربارۀ خطوطی که اریفیس فلنج دارند کاربرد دارد.
telltale hole یا weep hole که در اینجا اشتباه تایپ شده، سوراخی است که روی پدهای تقویت کننده ایجاد شده و داخلشان رزوه شده و از آنجا کل پد را با فشار 0.5 بار تست می کنند و پس از انجام تست آن را با یک درپوش می بندند. هنگام تست باید این سوراخ باز باشد تا در صورت وجود نشتی مشخص باشد.
مورد 29: خطوطی که روی پایپ رک قرار می گیرند هر 20 تا 30 متر یک بار ورقهای کوتاهی روی لوله جوش می شود و سر ورق به مدارهایی متصل میشود تا الکتریسته ساکن موجود در لوله را به زمین انتقال دهند.

[ بدون نام ] چهارشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 03:46 ب.ظ

مرسی علی جان

خیلی مفید بود.لطف کردید

اردلان یکشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:36 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید بابت مطالب مفیدتون
اگه ممکنه توضیحی در مورد گزینه های 22 و 5 و 8 ارایه بدید.
گزینه های 3 و 10 هر دو درمورد ساپورت است. چه دلیلی وجود داره که جفتش آورده شود و تفاوت اونها در چیه؟
در پانچ لیست ها جدیدا بجای expansion joint گزینه bellow removed آورده شده است. این دو یکی هستند؟

سلام
مورد 5: در مواردی که یک سر محدودۀ تست به فلنج ختم می شود، لازم است که محدودۀ مورد نظر بسته شود تا بتوان فشار آن را بالا برد. بستن فلنج اگر ادامه خط وجود نداشته باشد با فلنج کور (blind) و اگر ادامۀ خط اجرا شده باشد با spade انجام می شود که البته استفاده از spade بسیار نادر است. در مواردی هم که بخشی از خط شامل یک شیر است که شیر تست نمی شود، مثل شیرهای کنترلی، شیر هنگام تست برداشته شده و به جای آن یک اسپول قرار می گیرد.
مورد 8: چنانچه سرویس خط گاز باشد و تکیه گاهها برای سرویس گاز (وزن کمتر) طراحی شده باشند و تست با آب امکان رساندن آسیب به خط را در پی داشته باشد، در بعضی نقاط، با نظر واحد مهندسی ساپورت های موقت هیدروتست کار گذاشته شده و بعد از تست برداشته می شود.
مورد 22: از آنجا که پیش از اجرا و حین اجرا، طراحی لوله کشی ممکن به دلایل مختلف دچار تغییراتی شود، پس از اجرا و پیش از عملیات بازرسی نقشه ای از آنچه اجرا شده کشیده می شود که به آن as-built می گویند که در فارسی معادل «چون ساخت» برای آن در نظر گرفته شده است و از وظایف ناظر بررسی مطابقت این نقشه با مورد اجرا شده است.
مورد 3 بازرسی دربارۀ عملیات اجرایی مثل جوشکاری، برشکاری و غیره است، اما مورد 10 دربارۀ تکیه گاهها و آویزهای فنری است و تاکید بیشتر آن روی این نکته است که فنر آنها تحت نیرو و جابجایی نباشد. این تکیه گاهها طراحی شده اند تا تنها در زمان بهره برداری وزن خط را تحمل کرده و در صورت تغییر دما به خط اجازه دهند تا به اندازۀ تعیین شده تغییر مکان دهد. اما چنانچه در زمان اجرا یا هیدروتست به فنر آنها نیرو وارد شود، ممکن است به آنها آسیب وارد شود. به این دلیل امکان قفل شدن در آنها گنجانده شده تا در زمانهایی که نیاز به فعال بودن آنها نیست، قفل شده و از آسیب به آنها جلوگیری شود.
پاسخ سوال آخرتان هم مثبت است و تا جایی که می دانم این دو یکی هستند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد