نکات لاین چک؛ موقعیت خطوط روزمینی

همانطور که می دانید مهمترین وظیفۀ یک ناظر اجرایی پایپینگ لاین چک است؛ که متاسفانه دربارۀ چگونگی انجام آن هیچ مدرکی که به طور تخصصی در این باره باشد وجود ندارد. از این رو، برای یک ناظر، تجربه و اینکه دیگر ناظران چه مواردی را چک می کنند، مهمترین منبع برای انجام کار است.

طی چند مطلب پیش رو خواهم کوشید مواردی را که در لاین بررسی می شوند با توضیحات لازم بیان کنم.

یکی از مواردی که بسیاری از ناظران معمولاً آن را از قلم می اندازند، چک کردن موقعیت خط است؛ بدین معنی که خط از لحاظ طول، عرض و ارتفاع در جای درست قرار گرفته باشد. در خطوط زیرسطحی (مدفون) به دلیل این که امکان اشتباه در موقعیت اجرای خط بالاست، در چند مرحله نقشه بردار موقعیت خط را چک می کند و ناظر نقشه برداری پیش از لاین چک خط، موقعیت چند نقطۀ اصلی از خط اجرا شده را مشخص کرده و با نقشه مقایسه می کند، که در صورت اختلاف زیاد لازم است که خط جابجا شده و در موقعیت درستش قرار گیرد، از این رو موقعیت خط در خطوط زیرسطحی به طور روتین چک می شود.

اما هدف از پیش کشیدن این مطلب، چک کردن موقعیت خطوط روزمینی (above ground) است. در خطوط AG دو سر خط یا به تجهیز وصل می شود یا به دیگر خطوط. پس ممکن است این تصور پیش بیاید که نیازی به چک کردن موقعیت دیگر نقاط خط نیست، چون مهم موقعیت دو سر خط است که آن هم به دیگر خطوط وصل شده است. اما به ویژه در پایپ رک ها ممکن است خط چندین سانتیمتر جابجا کار شده و فاصله اش تا خطوط مجاور کم شود که می تواند با تغییر دما به برخورد خطوط منجر شود.

از این رو چک کردن موقعیت خطوط AG مسالۀ مهمی است که نباید فراموش شود. اما روش کار از این طریق است که روی ستون های اطراف پایپ رک ها طول و عرض مرکزشان نوشته می شود. ناظر برای چک کردن موقعیت لوله باید طول یا عرض نوشته شده روی نقشۀ آیزومتریک را با طول و عرض مرکز ستون ها مقایسه کرده و فاصلۀ لوله تا ستون را به دست آورده و این فاصله را با فاصلۀ واقعی (اجرا شده) لوله و ستون مقایسه کند و در صورت اختلاف بیش از فاصله ای در حدود 2 سانتیمتر، پیمانکار موظف به بریدن و جابجایی لوله خواهد بود.

نظرات 8 + ارسال نظر
m پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 07:11 ب.ظ

سلام و خسته نباشی
ممنون از زحمتی که برای اینجا میکشید. من نتونستم فالی که توی مطلب support list گذاشته بودید رو دانلود کنم. ممنون میشم اگه بررسی کنید مشکل از آپلود سنتر فایل هست یا نه.

سلام؛
بنده چک کردم، دانلود شد. تنها چیزی که میتونم در این باره عرض کنم اینه که بعضی وقتها سایت بلاگ اسکای (سایت میزبان این وبلاگ) یه کمی قاطی میکنه و نسبت به یه مطلب خاص گیر میده. مثلاً توی مطلب تست پکیج 8 میخواستم یه فایل برای آپلود بذارم، اما هر کاری کردم نشد.

زارعی چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 06:39 ب.ظ

سلام و تشکر
برای خطوطی که ولو دارند فاصله اضافی علاوه بر نقشه Iso برای جا زدن ولو باید در نظر گرفت؟ اگر نزدیک ولو، لوپ داشته باشیم چطور؟

سلام
نه؛ فاصلۀ اضافی در نظر گرفته نمی شه، ولی برای جا زدن شیر معمولا لولۀ یک طرف شیر چند میلی متر حرکت می کنه.

ایمان سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 03:39 ب.ظ

سلام
وبلاگتون خیلی عالیه مطالب خوبی داره از زحماتی که می کشید برای مطالب متشکر و ممنون هستم .
اما ای کاش ادامه ی ترجمه ی استاندارد b31.3 را هم شروع می کردید و در وبلاگتون می گذاشتید
باتشکر

سلام؛
نظر مثبت شما نسبت به بنده و این وبلاگ باعث دلگرمیه.
دربارۀ ترجمۀ استاندارد ASME B31.3 باید عرض کنم که ترجمۀ استانداردهای فنی به دلیل بار حقوقی ای که دارند کار بسیار مشکلیه و با وجود تقاضایی که برای خرید چنین متونی در بازار هست، کمتر کسی گرد ترجمۀ این متون میره.
بنده هم ترجمۀ این استاندارد رو برای چاپ شروع کردم، اما به دلایلی که یکیش غیرقابل فهم بودن بعضی از جاهاش بود موقتا از ادامۀ کار منصرف شدم. اما اگر خدا توفیق نسیب ما کنه ممکنه دوباره ادامه کار رو شروع کنم. البته این نکته رو هم عرض کنم که انتظار انتشار متن کامل ترجمه شده رو از طریق اینترنت نداشته باشید و در صورت کامل شدن ترجمه اون رو به صورت کتاب کاغذی منتشر می کنم.

رضا دوشنبه 20 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:32 ق.ظ

مرسی از ویلاگ عالیتون

[ بدون نام ] دوشنبه 20 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:18 ق.ظ

لاین چک خیلی مهمه.امیدوارم مطالبتون در این باره ادامه پیدا کنه

محمد چهارشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:47 ق.ظ

سلام علی اقا

مرسی از وبلاگتون

میشه لطف کنید مراحل پایپینگ یه پالایشگاه رو به ترتیب واسمون بگید و توضیح بدید؟

مثل installation,reinstatment,cleaning و..

ضیائی یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 12:20 ب.ظ

با تشکر از مطالب با ارزشتون
اگر امکان داره توضیحی در خصوص فرم Iso-weld Control Sheet ارائه فرمائید به همراه نمونه فرمهای تکمیل شده. همچنین مدرک UHD را توضیح دهید. و من الله توفیق

سید حبیب هاشمی.. جمعه 14 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 10:47 ب.ظ

ممنون مطلب جامع آی بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد