لوله های گالوانیزه

یکی از خوانندگان وبلاگ دربارۀ لوله کشی رزوه ای و کلاً خطوط گالوانیزه و مواردی که باید در بازرسی شان مورد توجه قرار گیرد پرسیده اند که موارد زیر به ذهنم رسید:

دربارۀ لاین چک خطوط گالوانیزه و کلاً اتصالات رزوه ای نکاتی که به ذهنم می رسد یکی اینکه این خطوط نباید جوش داده شوند، زیرا جوشکاری لایۀ فلزِ روی را که روی فولاد کشیده شده می سوزاند و لوله در محل جوشکاری در برابر خوردگی بی دفاع می شود. از طرفی برخی از پیمانکاران و مجریان لوله کشی گالوانیزه ترجیح می دهند که این لوله ها را جوشکاری کنند. زیرا اگر لوله جوشکاری شود خیلی راحتتر می توانند آن را در صورت نیاز خم کنند و در موقعیت تعیین شده قرار دهند. به همین دلیل برخی از مجریان غیرقابل اعتماد ممکن است این لوله ها را جوشکاری کنند و بعد روی نقاط جوشکاری شده را با کنف بپوشانند و وانمود کنند که لوله کشی به صورت رزوه ای انجام شده است. ناظران باهوش می توانند با بریدن کنف ها مشخص کنند که این کار انجام شده یا نه.

با این حال باید یادآوردی کنم که در برخی پروژه ها مثل فاز 6، 7 و 8 اسپک پروژه اجازۀ این کار را داده که پس از اجرای لوله کشی گالوانیزه، یک پاس جوشکاری روی رزوه ها انجام شود که به این کار seal weld می گویند.

نکتۀ دیگر اینکه این خطوط چنانچه زیر سطح زمین اجرا شوند باید پس از اجرا، نوارپیچی (Wrapping) شوند تا از خوردگی شان به خاطر تماس با خاک جلوگیری شود.

دربارۀ منبع هم باید عرض کنم طی جستجویی که میان مدارک انجام دادم کتابی را که به طور کامل به این مبحث پرداخته باشد پیدا نکردم اما بیشتر کتاب هایی که در اینترنت پیدا می شود مطالب مختصری در این باره دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.

نظرات 2 + ارسال نظر
احمدرضا سه‌شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:43 ق.ظ

ممنون مهندس ظفری از اطلاعاتی که دادید. من تو شاپ لیدان یکی از پیمانکار ها لوله های گاوانیزه سایز 6 اینچ و 8 اینچ دیدم که به طور کامل از اتصالات جوشی درشون استفاده شده بود. ممکنه که مدارک فنی پروژه همچین چیزی رو مجاز دونسته باشه؟

تنها پاسخی که میتونم بدهم اینه که به مدارک فنی همون پروژه مراجعه کنید.
هر چند این کار قاعدتا غیر قانونیه. اما شما در درجۀ اول باید به مدارک پروژه استناد کنید و اگر اونجا چیزی پیدا نکردید (یعنی اگر این کار مجاز دانسته نشده بود و ممنوع هم نشده بود) با استناد به استانداردها میتونید جلوی این کار رو بگیرید.

سعید نوری یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:18 ب.ظ

شما باید به فشار کاری فیتینگ های گالوانیزه هم توجه فرمایید که مثلا " البو 3000 پوند هست یا 6000 هست یا 9000 و همچنین تعداد رزوه های بسته شده چون حداقل باید 5 رزوه بسته شود و گرنه با آمدن فشار اگر مثلا" سه رزوه بسته شود امکان شکسته شدن از آن محل و نشت خیلی زیاد هست

از اطلاعات خوبتان ممنونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد