محاسبه طراحی ابعاد پد تقویتی در استاندارد ASME B31.3

اگر خاطرتان باشد در مطالب پیشین گفتیم که برای انشعاب گرفتن از لوله ها، روش های گوناگونی هست که یکی از آنها انشعاب گیری مستقیم (pipe to pipe) است؛ به این طریق که روی لولۀ با قطر بیشتر سوراخی به اندازۀ قطر داخلی لولۀ انشعابی ایجاد می شود و لولۀ انشعابی روی لولۀ با قطر بیشتر نشسته و جوش داده می شود. اما به دلیل کاهش استحکام لولۀ قطورتر در اثر برداشته شدن بخشی از دیواره اش که می تواند باعث گسیختگی آن در فشارهای بالا شود، در بیشتر موارد مجبوریم این کاهش قطر را با افزودن پوسته (پد) تقویت کننده جبران کنیم. کارکرد دیگر پوستۀ تقویت کننده، بالا بردن استحکام اتصال انشعابی در برابر لنگرهای وارد شده به لولۀ انشعابی است. ادامۀ متن توسط همکار خوبم آقای مهندس اسماعیل قلی زاده نوشته شده که لازم است از ایشان تشکر ویژه داشته باشم.

  

محاسبات طراحی پوستۀ  تقویتی در استاندارد ASME B31.3 آمده است و در هنگام گرفتن انشعاب لوله از لوله، به این موضوع باید دقت داشته باشیم که این شرایط موجب کاهش مقاومت لوله اصلی و انشعاب در اثر فشارهای داخلی لوله یا نیرو و ممان های خارجی ناشی از بارهای مرده و زنده نگردد. 

محاسبات ارایه شده در APPENDIX H استاندارد فوق صرفا قدم اول در بدست آوردن ابعاد پد تقویتی است و مطابق بند زیر امکان دارد در اثر بارهای خارجی وارده بر BRANCH  ، ابعاد پد تقویتی افزایش یابد.

304.3.5 Additional Design Considerations. The requirements of  intended to ensure satisfactory performance of a branch connection subject only to internal pressure. The designer shall also consider the following:

(a) In addition to pressure loadings, external forces and movements are applied to a branch connection by thermal expansion and contraction, dead and live loads, and movement of piping terminals and supports. Special consideration shall be given to the design of a branch connection to withstand these forces and movements.

 

برای محاسبه دقیق و چک ابعاد پد تقویتی می توان از مدارک wrc107 استفاده نمود. البته دراستفاده از این مدرک بایستی به محدودیت های آن از جمله نسبت d/D توجه داشت. این نسبت بایستی حداکثر 0.5 باشد. درصورت عدم امکان استفاده از WRC107، مهندسین طراح ترجیح می دهند از نرم افزارهای اجزای محدود آماده و مناسب این کار استفاده نمایند. از معروف ترین و معتبرترین این نرم افزارها می توان FE PIPE که ماژولی از نرم افزار NOZZLE PROاست را نام برد.

کد محاسباتی مورد اخیر بر اساس استاندارد ASME SEC VIII DIV 2 می باشد. نکته جالب در این استاندارد این است که سطح تنش مجاز بطور مثال در ماده SA516 GR70 حدود 20مگا پاسکال ازسطح تنش مجاز در استاندارد ASME SEC VIII DIV1  بیشترمی باشد.

عکسی که در پایین مشاهده می کنید خروجی نرم افزار FE PIPE است که کانتور تنش را در اطراف اتصال انشعابی نشان می دهد.

نظرات 4 + ارسال نظر
mehdi شنبه 5 دی‌ماه سال 1394 ساعت 08:00 ب.ظ

مرسی

sadeghian سه‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1398 ساعت 09:54 ق.ظ

مرسی علی جون

قربونت دکتر جان

اسماعیل جمعه 29 شهریور‌ماه سال 1398 ساعت 01:45 ب.ظ

ممنون آقای مهندس.
زکات علم یاد دادن است.
سالم و موفق باشید.

عبداله آشوبی دوشنبه 20 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 03:51 ب.ظ

سلام ممنون ازراهنماییهاتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد