جزوۀ PFD و P&ID

آیا می دانید BFD چه مدرکی است و در چه مرحله ای از پروژه طراحی می شود؟

PFD و P&ID به چه معنی اند و تفاوت آنها در چیست؟

شماره گذاری تجهیزات به چه صورت انجام می شود و نماد هر تجهیز در این نقشه ها چگونه است؟

پاسخ همۀ این پرسش ها را در فایلی که لینک دانلودش در پایان این مطلب آمده است می توانید بیابید. فایل یاد شده مربوط به کلاس PFD و P&ID است که دورۀ آموزشی آن در سال 86 در شرکت نفت و گاز پارس تشکیل شد و مدرس آن آقای مهندس افشین نیلی از دوستان قدیمی بنده هستند که افتخار آشنایی بنده با ایشان به سال 76 برمی گردد، یعنی زمان دانشجویی در دانشگاه رازی کرمانشاه.

لینک دانلود فایل

نظرات 20 + ارسال نظر
میثم عبدالهی جمعه 10 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 03:36 ب.ظ

به نام خدا
با سلام
مطالب سایت شما بسیار غنی و در عین حال ساختار مند است.
یک نوع نگاه انساندوستانه در راه گسترش علم پایپینگ در این سایت مشهود است. این نگاه انسانی برای من به اندازه و حتی برخی مواقع از خود مطالب سایت نیز جذاب تر است. یقین دارم که خداوند به بهترین نحو این نگاه اخلاقی و غیرمادی شما به گسترش علوم را جبران خواهد نمود.
برادر کوچک شما
میثم عبدالهی
از کارشناسان صنعت گاز

سلام
نظر لطف شما باعث شرمندگی بنده است. مطمئنم چنین دیدگاهی در میان مردم کشورم زیاد پیدا می شود که به فعلیت نرسیده است. امیدوارم هر کس هر چیزی می داند آستین همت را بالا بزند و در انتشار آن بکوشد که نفعش بیش از همه به خودش خواهد رسید.

حمید سه‌شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 04:53 ب.ظ

با سلام
با تشکر از مطالب مفید و سودمند شما
با توجه به علاقه به مطالب ابزاردقیق و پایپینگ، با وبلاگ شما آشنا شدم و محاسن و دریافت های خوبی از مطالب نصیبم شد.
از اینکه دسترسی مطالب را برای علاقه مندانی مثل من فراهم کردید از شما سپاسگزارم.
تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر و کسب جایگاه شغلی در این زمینه، یکی از اهدافم است.
از اینکه در این مسیر می توانم از مطالب شما بهره مند شوم بسیار خوشنودم.
با تشکر
حمید کشاف
مهندس برق و عضو انجمن کنترل و ابزاردقیق

آرش چهارشنبه 15 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 05:02 ب.ظ

سلام
فونت های این مطلب بسیار بهم ریخته است

سلام
با مرورگرهای مختلف امتحان کردم؛ مشکلی نداشت. احتمالا مشکل از رایانه شماست.

مسلم دوشنبه 20 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:52 ب.ظ

سلام آقای مهندس ظفری
مثل همیشه با دست پر برگشتین
فقط میتونم تشکر کنم بسیار ممنون

رضا چهارشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 10:13 ق.ظ

با سلام خدمت مهندس عزیز و دوست داشتنی
د صورت امکان در مورد الزامات cleaning/flushing خطوط ag قبل ا تست توضیح دهید رویه کاری برای خطوط سایز بالا مثلا 40 اینچ به چه شکلی باید باشه

سعید مهدوی سه‌شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 10:26 ق.ظ http://www.piping-design.mihanblog.com

مهندس ظفری مثل همیشه عالی بود پستتون

داود پنج‌شنبه 28 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 06:19 ب.ظ

ممنون از سایت و وبلاگ تخصصی تان. از اینکه علم را به بچه های ایرانی هدیه می دهید، به نوبه خودم سپاسگزارم.

سیدجعفرحسینی یکشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 10:50 ق.ظ

سلام
من نیاز دارم ک یک نمونه نقشه p&idرو به عنوان تحقیق بررسی کنم فقط در حدی که همین یک نقشه رو درک کنم و بگم چیکار میکنه.
اگ امکانش هست منو راهنمایی کنید.
تو کشور ما اصلا ب دانشجو اهمیت نمیدن که یه چیزی یاد بگیره.
هزینشم پرداخت میکنم
09365194986

سلام
مگه توی همین فایل هایی که دانلودشون کردی، یک نمونه P&ID وجود نداره؟

فاسم زمانیان شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:14 ق.ظ

Salam mikham ba khundan matalabe shoma yek karshenase khub besham , merc az rahnamaitun

علی وطنخواه سه‌شنبه 13 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 06:46 ب.ظ

اقا ممنون از لطفتون

hamidreza سه‌شنبه 5 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 10:55 ق.ظ

سلام واقعا دمتون گرم از این مرام ومنش شما خداوند نگهدارشما.

فرزانه یکشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 11:56 ق.ظ

سلام.سپاسگزارم

یاور جمعه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 03:12 ب.ظ

سپاس فراوان

Reza دوشنبه 7 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 11:49 ب.ظ

سلام
بابت مطالب دستتون درد نکنه
ببخشید رمز فایل زیپ که فایلا داخلش هست چیه؟

رمز نداره

حسین جمعه 8 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 07:09 ب.ظ

اقا خیلی دمت گرم. مطالبتون خیلی بدردم خورد. خدا حفظتون کنه و به زندگیتون خیر و برکت بیشتر عنایت کند.

نوید دوشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 06:50 ب.ظ

سلام من دارم جزوه مهندس افشین نیلی احمدآبادی ولی خیلیش انگلیسی میخاسم اگ جزوه ساده وروانتردارین برام ایمیل کنین ممنون

سلام
به عنوان یک مهندس اگه می خواهید توی پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی کار کنید چاره ای ندارید جز اینکه زبان انگلیسی تون رو قوی کنید. اگه دقت کنید اکثر کتابهایی که توی این وبلاگ معرفی شده به زبان انگلیسی هست و منظور من از معرفی اونها، علاوه بر جنبه فنی به دلیل نیاز شما به تسلط نسبی به زبان انگلیسی هست.
توی عسلویه من کسانی رو میشناسم که تحصیلات چندانی هم ندارن ولی به راحتی متون فنی انگلیسی رو مطالعه می کنن، چون سالیان متمادی کار توی پروژه های نفت و گاز، نیاز به این مهارت اونها رو به این سمت کشونده.

reza جمعه 13 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 10:31 ق.ظ

سلام - خیلی ممنون عالی بود

محسن شنبه 13 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 09:24 ق.ظ

سلام ی بروزه در مورد p&id میخواسم
مثلا ی نقشه جلوت باشه بخوای اونو شرح بدی
هرچی گشتم جایی بیدا نکردم چکار کنم :(

یکی از مطالب همین وبلاگ مطلبی هست با عنوان «نقشه خوانی نقشه های P&ID» که با مراجعه به اون می تونید هم راهنمایی های لازم درباره خواندن اینگونه نقشه ها رو به دست بیارید و هم یه نقشه به عنوان نمونه آورده شده که دانسته هاتون رو روی اون آزمایش کنید.

شهروز نیک پور سه‌شنبه 16 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 08:47 ق.ظ

با سلام

R.R چهارشنبه 27 آذر‌ماه سال 1398 ساعت 12:41 ب.ظ

.سلام عرض خسته نباشید خدمت شما خواستم بابت راهنمایی های جامع ومفیدتون تشکر وقدردانی کنم از شما
با سپاس فراوان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد