اصطلاحات پروژه (1)

در این مطلب و مطلب بعدی قصد دارم چند اصطلاح پرکاربرد در پروژه های صنعت نفت را که مطابق زبان رسمی پروژه ها، انگلیسی هستند معرفی کنم. هرچند این اصطلاحات مختص پایپینگ نیستند، هر مهندس پایپینگ باید با این اصطلاحات آشنا باشد.

اکثر این اصطلاحات مخفف هستند، که نخست کامل آنها آورده شده و سپس شرح داده شده اند. 

 KOM (kickoff meeting)

kickoff به معنی اولین ضربه ای است که در یک بازی فوتبال به توپ زده می شود. یعنی جلسه ای که طرفین قرارداد با هم برگزار کرده و ابهام ها را برطرف می کنند. این جلسه اولین جلسه ای است که گروه پروژه با کارفرما برگزار می کند و در آن به هر مساله ای که نیاز به بررسی داشته باشد، پرداخته می شود. از بررسی نقشه ها و ابعاد و اندازه ها تا جنس مواد مصرفی، نحوۀ ساخت، چگونگی حمل، زمان تحویل، (در صورت نیاز) خدمات پس از فروش، و موارد دیگر.

PIM (pre-inspection meeting)

جلسه ای است که پیش از ساخت یک کالای صنعتیِ از پیش سفارش داده برگزار شده و قرارداد نهایی می شود. این جلسه برخلاف KOM که معمولا در دفتر کارفرما برگزار می شود، محل برگزاری اش در کارخانه سازنده است و طی آن از دستگاهها و فرایند ساخت نیز بازدید می شود.

TPA (third party authorities)

نهاد شخص سوم. شرکتی که به عنوان حَکَم میان کارفرما و پیمانکار یا فروشنده عمل کرده و وظایف نظارتی کارفرما بر پیمانکار یا سازندۀ تجهیزات و اقلام را بر عهده می گیرد و کیفیت آنها را تضمین می کند. این شرکت ها معمولا شرکت های معتبر و بین المللی هستند و کارهای کنترل کیفیت را در زمینه های گوناگون انجام می دهند. در پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی دو وظیفۀ مختلف بر عهدۀ این شرکت ها گذاشته می شود. وظیفۀ اول انجام مراحل بازرسی پایپینگ مثل لاین چک، هیدروتست و غیره؛ و وظیفۀ دوم نظارت بر تولید اقلام پایپینگ و تجهیزات پالایشگاه در محل کارخانۀ سازنده است، که برای نمونه می توان بازرسی از ساخت لوله ها و دیگر اقلام پایپینگ و تجهیزات ثابت، انجام تست های عملکردی تجهیزات دوار و تجهیزات برقی و ابزار دقیق را نام برد.

Buyback contract

قرارداد بیع متقابل. در این قرارداد پیمانکار خود سرمایۀ لازم برای ساخت کارخانه (پالایشگاه، پتروشیمی، تاسیسات استخراج نفت و ...) را تامین می کند و اصل سرمایه و سود آن را مطابق قرارداد از درآمد حاصل از فروش محصولات کارخانه (گاز یا فرآورده های نفتی، محصولات پتروشیمی یا نفت خام) پس می گیرد. در این نوع از قرارداد پیمانکارِ تامین کننده سرمایه، خود به نوعی کارفرماست و معمولا برای ساخت کارخانه پیمانکار دیگری استخدام می کند. مالک در این نوع قرارداد اختیارات کمی دارد و قدرت نظارتی چندانی به او سپرده نمی شود. مثلا برای انجام فرایندهای نظارتی برای مالک FIN صادر نمی شود.

Finance contract

قرارداد فاینانس. اصل این کلمه به معنی تامین سرمایه توسط بانک های خارجی در قالب وام است. اما معنی آن در قراردادهای نفت و گاز این است که  در این نوع از قرارداد سرمایه مورد نیاز برای ساخت کارخانه از سوی مالک تامین شده و مالک نقش کارفرما را هم بازی می کند. مالک می تواند بر همۀ امور نظارت کرده و در همۀ فرایندهای نظارتی برای او FIN صادر می شود. از پروژه های توسعۀ پارس جنوبی قرارداد فازهای 1، 2و3، 4و5، 6و7و8، و 12 (که ظرفیتی برابر سه فاز پارس جنوبی دارد) از نوع بیع متقابل است و قرارداد بقیه فازها مثل 9و10، 15و16، 17و18، 20و21، 13، 14، 24-22 و 19 از نوع فاینانس است.

EPC (engineering, procurement, construction)

به معنی مهندسی (طراحی)، خرید و اجرا (ساخت) است؛ یعنی سه کاری که طی انجام هر پروژه باید انجام شود. معمولا 5 تا 10 درصد از هزینه پروژه صرف طراحی، 60 تا 65 درصد صرف خرید اقلام و تجهیزات لازم و 30 تا 35 درصد هم صرف اجرای پروژه می شود. در پروژه EPC هر سه کار فوق به پیمانکار سپرده می شود. اما همه پروژه ها EPC نیستند و کارفرما می تواند برخی از این کارها را به پیمانکار سپرده و برخی دیگر را خود انجام دهد یا به پیمانکار دیگری سفارش دهد.

FIN (field inspection notification)

اعلامیه بازرسی در سایت. برگه ای پیمانکار جزء در چند نسخه آماده کرده و مطابق آن از ناظران (که می تواند شامل ناظران کارفرما، پیمانکار اصلی و TPA باشد) برای یک فرایند بازرسی دعوت می کند. درباره پایپینگ این بازرسی می تواند شامل موارد پیش گفته لاین چک، cleaning، هیدروتست، draining و reinstatement باشد.

نظرات 7 + ارسال نظر
اکبرزاده جمعه 2 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 04:44 ب.ظ

ممنون از وبلاگ خوب و پر ممحتواتون.
میخواستم ازتون خواهش کنم یه سری مطالب در مورد روند اجرای پایپینگ و مخصوصا روند اجرای کار در دفتر فنی توضیحاتی بدین.
مثلا اسپول یندی میکنن. یا مثلا خوراک برای فیترها و... میرسونند
و اقداماتی از این قبیل

چون خودم در دفتر فنی و سیستم پیمانکار کار نکرده ام، اطلاعات زیادی در این باره ندارم، اما سعی می کنم با پرسش از افراد آشنا مطلبی در این باره آماده کنم.

محمدحسن یکشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:40 ق.ظ

با نهایت تشکر از مطالب بسیار ارزنده شما تمنا دارم در مورد اصطلاحات پروژه فایل جامع تری دارید به ایمیل بنده ارسال کنید فوق العاده نیاز دارم و باز هم از لطف و محبت شما مهندس بزرگوار ممنونم

ممنون از لطف شما. دربارۀ اصطلاحات پروژه فایل خاصی ندارم و چند اصطلاح پرکاربرد را شخصا تهیه کرده و در حال نوشتن شرح بر آنها هستم که انشاءالله تا یک دو روز آینده بخش دوم این اصطلاحات آماده شده و در وبلاگ منتشر خواهد شد.

me چهارشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 01:33 ب.ظ

عالی بود

mehdi شنبه 5 دی‌ماه سال 1394 ساعت 07:53 ب.ظ

ok

علی جمعه 7 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 09:18 ق.ظ

وبلاگ خیلی خوبی دارید ممنون از اینکه وقت میذارید
اگه میشه مطلبتون رو ادامه بدین و اصطلاحات بیشتری رو پوشش بدید

متاسفانه با خوشبختانه از آبان 94 من دیگه توی پرو‍ژه های عسلویه کار نمی کنم و به شرکت پخش فراورده های نفتی منتقل شدم. از این لحاظ دیگه توی فضای پرو‍ژه کار نمی کنم. البته سعی می کنم ارتباط خودم رو حفظ کنم و کتابی رو که در زمینه پایپینگ ترجمه کرده بودم تمام کنم.

امید چهارشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 08:12 ق.ظ

سلام.این اصطلاحات رو لازم نیست یک مهندس پایپینگ یا سیویل یا فرایند بدونه اینا مربوط ب قرارداد هست که توسط اشخاص تعیین میشه.ی جورایی میشه گفت طبق استاندارد خاصی نیست.بازم مرسی ک وقت گذاشتی

جهانی دوشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 03:54 ب.ظ

سلام، مطالبتون فوق العاده عالی و بدرد بخوره. من الان چند وقتی است که دارم می خونمشون. واقعاً دستت درد نکنه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد