اصطلاحات پروژه (2)

 AVL (Approved Vendor List)

فهرست فروشندگان مورد تایید. بسیاری از وزات خانه ها و شرکت های بزرگ، فهرستی دارند از شرکت هایی که خریدهای شان را از آن شرکت ها انجام می دهند که این قانون دربارۀ وزارت نفت و شرکت های بزرگ نفتی مثل پالایشگاه ها و پتروشیمی ها هم صادق است. در این فهرست ها جدولی هست که در آن دربارۀ هر کالای مصرفی در ساخت پروژه های نفت و گاز یا مورد استفاده در تعمیرات و نگهداری کارخانجات فرایندی، نام شرکت های تامین کنندۀ این کالاها آورده شده و پیمانکاران تنها مجازند کالای مورد نیاز برای اجرای پروژه را از این فروشندگان تامین کنند، مگر در شرایط اضطراری که با تایید کارفرما می توان از خارج از فهرست کالای مورد نیاز را تامین نمود. قرار گرفتن در این فهرست برای شرکت ها ارزش بالایی دارد.

 ACL (Approved Contractor List)

فهرست پیمانکاران مورد تایید. همانند AVL، شرکت های پیمانکار در پروژه های نفت و گاز دارای رتبه های خاصی هستند که سقف قراردادی که می توانند به عنوان پیمانکار ببندند را محدود می کند. این لیست پیمانکاران اصلی حاضر در پروژه های نفت و گاز را موظف می کند پیمانکاران جزء زیرمجموعه شان را از میان شرکت های معتبر و مورد تایید انتخاب کنند؛ هرچند که در بعضی از پروژه ها زیاد به این فهرست توجهی نمی شود، ولی تجربه نشان داده چنانچه پیمانکاران بر اساس سوابق شان مورد ارزیابی قرار گرفته و پروژه ها به شرکت های خوش نام سپرده شود، ولو با هزینۀ بالاتر، نتیجۀ کار در پایان بهتر خواهد بود.

AFC (Approved For Construction)

تایید شده برای اجرا. نقشه هایی که در یک پروژه طراحی می شود، تا به مرحلۀ اجرا برسد بارها مورد بازبینی (revision) قرار می گیرند که این بازبینی ها از عوامل مختلف همچون تغییر در فرایند، تا مسایل ایمنی، محدویت های فضایی و ... ناشی می شود و چنانچه نقشه ای پس از اجرا دچار بازبینی شود باعث دوباره کاری خواهد شد. پس نقشه را خیلی زود نمی توان به واحد اجرا سپرد، چون ممکن است دچار تغییرات شود. از طرفی تاخیر در تحویل نقشه به واحد اجرا باعث تاخیر در راه اندازی پروژه می شود. بنابراین در زمانی بهینه که احتمال تغییرات اساسی پایین است و بدون تاخیر بی مورد، نقشه ها توسط کارفرما برای اجرا تایید شده و تحویل پیمانکار اجرایی می شود که برای مشخص شدن این نقشه ها، روی آنها یک مُهر AFC زده می شود، بدین معنی که پیمانکار مجاز است نقشۀ مورد نظر را اجرا کند.

ITP (Inspection and Test Plan)

برنامۀ بازرسی و تست. برنامه ای که جایگاه همۀ نهادها را در مراحل بازرسی و تست پروژه تعیین می کند. در این برنامه که به صورت جدول تهیه می شود، مراحل بازرسی و تست مثل لاین چک، cleaning، تست فشار، drying، reinstatement و ... در اول سطرها نام برده شده و نهادهای نظارتی مثل کارفرما، پیمانکار اصلی، TPA و پیمانکار اجرایی در بالای ستون ها نوشته می شود و جایگاه نظارتی هر کدام با حروف اختصاری مشخص می شود. در این جدول بالاترین درجۀ نظارتی Hold است که با حرف H نشان داده می شود و به معنی این است که تنها با حضور ناظر مورد نظر کار نظارتی انجام می شود و چنانچه ناظر حضور پیدا نکند، کار به زمانی دیگر موکول می شود. درجۀ بعدی W به معنای Witness (شاهد) است و معنی آن این است الزامی به حضور ناظر مورد نظر در زمان یاد شده نیست، اما چنانچه ناظر در زمان مورد نظر حضور پیدا نکرد، باید در زمان دیگری بازرسی اش را انجام داده و در صورت تایید، برگۀ بازرسی را امضا کند. درجۀ بعدی SW به معنی Spot Witness یعنی شاهد موردی است، بدین معنی که نیازی به حضور ناظر مورد نظر در همۀ کارهای نظارتی نیست و او می تواند در هر مورد که لازم دید دخالت کند. کمترین درجۀ دخالت در سیستم نظارتی R به معنی Review است، بدین معنی که ناظر مورد نظر می تواند اسناد ثبت شده از فرایند نظارت را مشاهده و بررسی کند.

MC (Management Consultant)

مشاور کارفرما (مدیریت). در شرایطی که شرکت کارفرما به علت کمبود نیروی انسانی (به طور اعم) یا کمبود نیروی انسانی آموزش دیده (به طور اخص) نتواند وظایف مدیریتی اش را به درستی انجام دهد، با شرکتی قرارداد می بندد که نیروی انسانی آموزش دیده را استخدام کرده و در اختیار شرکت کارفرما قرار می دهد و به ازای تعداد افراد استخدام شده مبلغی را از کارفرما دریافت می کند. در سالهای اولیۀ پروژه های عسلویه که شرکت های دولتی کارفرما در ساخت پروژه های گازی و پتروشیمی با کمبود نیروی انسانی با تجربه روبرو بودند، به کار گیری شرکت های MC رایج بود، اما در سال های اخیر این کار منسوخ شده است.

FSQ (Field Subcontractor Query)

درخواست (اصلاحی) پیمانکار اجرایی. نقشه هایی که برای اجرا به پیمانکار اجرایی تحویل داده می شود، به دلایل مختلف می تواند دارای اشکال بوده و نیازمند اصلاح باشد. برای اصلاح نقشه ها، دفتر فنی پیمانکار اجرایی درخواستی را خطاب به مهندسی کارگاهی تنظیم کرده و مشکل و راه حل پیشنهادی را (در صورت وجود) در آن توضیح می دهد و مهندسی کارگاهی (واحد مهندسی پیمانکار اصلی و شرکت های مشاور مستقر در سایت) در صورت وارد بودن اشکال، راه حل را روی همان برگه توضیح داده و در صورت نیاز نقشه های اصلاح شده را ضمیمۀ آن کرده و به پیمانکار اجرایی بازمی گرداند. بسته به اهمیت تغییرات انجام شده، FSQها به درجات مختلف از 1 تا 3 تقسیم می شوند که با بالا رفتن شماره از اهمیت مدرک کاسته می شود. مثلاً اصلاحات شامل تغییر فرایند در درجۀ 1 اهمیت قرار می گیرد. اصلاحاتی مثل تغییر سیال تست (آب به هوا یا برعکس) در درجۀ 2 اهمیت قرار گرفته و تغییرات جزیی مثل اصلاح اشکالات در ترسیم نقشه ها اهمیت درجۀ 3 دارد. معمولاً در پروژه ها، FSQهای درجۀ 1 و 2 باید به تایید واحد مهندسی کارفرما هم برسد تا قابلیت ابلاغ به پیمانکار اجرایی را داشته باشد. البته FSQهای درجۀ 3 هم برای کارفرما ارسال می شود و چنانچه کارفرما اشکالی در آنها بیابد می تواند با ارسال نامه، درخواست خود را مطرح کند.

TQ (Technical Query)

درخواست (اصلاحیۀ) فنی. چیزی شبیه FSQ با این تفاوت که در اینجا دیگر درخواست از طرف پیمانکار اجرایی مطرح نمی شود، بلکه پیمانکار اصلی یا شرکت های مشاور در مرحله ای از پروژه به این نتیجه می رسند که بخشی از طراحی دارای اشکال بوده و نیاز به اصلاح دارد. به این ترتیب با اعمال تغییرات (rev) در نقشه ها، آنها را همراه با مدرک TQ برای پیمانکار اجرایی ارسال می کنند. 

نظرات 5 + ارسال نظر
علی ابراهیمی کنی جمعه 9 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:22 ق.ظ

با سلام و عرض ادب

در مورد اصول بازرسی هایدروتست پاپینگ (پالایشگاه گازی) ، اگر مطالبی دارین مساعدت بفرمایید.
سپاسگزارم

سلام
هرچند بنده در پروژه های پالایشگاه های گازی عسلویه کار می کنم و از اسپک های این پروژه ها استفاده می کنم، اما به دلیل مسایل حقوقی نمی توانم اسپک مربوطه را برایتان ارسال کنم. اما یکی از وبلاگ های پایپینگ مجموعه ای از اسپک های یک شرکت هندی را برای دانلود گذاشته که می توانید به این آدرس مراجعه کنید. اسپک هیدروتست هم در میان اسپک های دانلودی است.
http://piping-design.mihanblog.com/post/14

ابراهیم شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:43 ب.ظ

سلام مهندس
توی مدارک فاز 22&24-FSQ رو به این صورت داخل مدارک نوشته.
FIELD SITE QUERY کدوم یکی بیشتر متداوله؟

سلام
بنده هم مخفف یاد شده را به این صورت هم شنیده بودم. اما به نظر می رسد که field subcontractor query درست تر باشد، زیرا field همان معنای site را می دهد و قرار گرفتن این دو کلمه در کنار هم چندان منطقی نیست.

حنانه دوشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 12:32 ب.ظ

به روزش کنین لطفا مرسی ازمطالبتون

احمد شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 03:34 ق.ظ

سلام ممنون از مطالب مفیدترین
بنظرتون چطور میشه ما MIR.MIV.MRC.و طریقه استفاده آشنا شد

سلام
متاسفانه درباره اصطلاحاتی که ذکر کرده اید اطلاعی ندارم

مجتبی چهارشنبه 8 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 12:58 ب.ظ

با درود جناب مهندس پرسشم از شما درباره تفاوت بین پروسیجر و اسپک پروژه است و ایندو چه تفاوتی دارند و کدام بر دیگری مقدم است با سپاس

درود بر شما. هر دو جزو مدارک پروژه هستند و بر دیگر مدارک مثل استانداردها مقدم هستند؛ ولی نسبت به هم تقدم ندارند، چون حیطۀ عمل آنها متفاوت است. اسپک ویژگی ها را بررسی می کند ولی پروسیجر روش انجام یک کار را توضیح می دهد. پروسیجر می تواند مثلا روش انجام رنگ کاری، عایق کاری، اجرای لوله کشی جی آر پی یا موارد اینچنینی باشد، اما اسپک موارد دیگر غیر از روش اجرا را توضیح می دهد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد