چند نکته دربارۀ طراحی PDMS

 پیشتر مطلبی را از یکی از همکاران خوبم به نام آقای مهندس قلی زاده منتشر کرده بودم. ایشان زحمت کشیده و مطلب دیگری را برای این وبلاگ آماده کرده اند که شامل نکاتی است دربارۀ طراحی PDMS. ضمن تشکر از ایشان، امیدوارم از این مطلب بهرۀ کافی را ببرید.

خطوط سنگین و بزرگ در کناره ها و نزدیک ستون های پایپ رک قرار می گیرند.

خطوط بخار و بخار اشباع شده در طبقات بالای پایپ رک قرار می گیرند به طوری که خطوط بزرگتر و گرمتر در لبه بیرونی قرار می گیرند.

 خطوط سایز پایین یوتیلیتی و ابزاردقیق در طبقه بالا و وسط قرار می گیرند.

خطوط سایز بزرگ آبِ خنک کننده در طبقه پایین پایپ رک و در لبه پایپ رک قرار می گیرند. امکان زیرزمینی کردن این خطوط سرد بررسی گردد.

انشعاب گیری از هدرهای بخار یا گاز از بالا، و انشعاب گیری از هدرهای مایعات از پایین صورت می گیرد. در این حالت، خطوط سایز بالا که در لبه پایپ رک قرار دارند می توانند به منظور صرفه جویی دراتصالات به صورت افقی خارج شوند.

ارتفاع نصب تجهیزات و مقصد نهایی خطوط بر روی ارتفاع پایپ رک تاثیر گذار هستند. خطوط فرآیندی مسیر کوتاه ترجیحا طبقات پایینی پایپ رک و خطوط فرآیندی مسیر بلند در طبقات میانی و بالایی پایپ رک قرار می گیرند. ضمنا هدرهای یوتیلیتی در طبقات بالایی پایپ رک قرار می گیرند.

سینی کابل ها ترجیحا بر روی طبقه بالای پایپ رک قرار می گیرند.

به طور کلی خطوطی که از بالای پایپ رک وارد یا خارج می شوند در بالا قرار می گیرند و برعکس.

در خطوطی که دارای اریفیس فلنج هستند، اریفیس فلنج ترجیحاً باید در خارج پایپ رک قرار گیرد تا با استفاده از سکوی پله دار (ladder platform)  دسترسی به آن امکان پذیر شود.

خطوط سرد عایق شده در کنار یکدیگر و خطوط گرم عایق شده نیز در کنار هم قرار گیرند، به طوری که خطوط سرد و گرم از هم جدا شوند.

عرض پایپ رک برابر است با تعداد خطوط تقسیم بر تعداد طبقات تقسیم بر 2

هدرهای خطوط فلر بایستی در جهت k.o.drum شیب داشته و اصطلاحا pocket (محل جمع شدن مایعات) نداشته باشند. همچنین این هدرهای فلر که معمولا سایز بزرگ هستند بایستی در لبه پایپ رک قرار گیرند تا در صورت نیاز به حلقۀ انبساطی (expansion loop)  به راحتی قابل اجرا باشد.

اتصال به هدر اصلی در صورتی که افت فشار بحرانی باشد با lateral 45° انجام شود.

در drip leg تمامی شیر آلات از نوعgate valve  انتخاب شوند. دریپ لگ ها در شرایط زیر روی خطوط بخار که بخار چگالیده جمع می شود، نصب می شوند.

الف) در نقطۀ قعر (low point) قبل از رایزر و قبل از حلقه های انبساطی در پایپ رک

ب) در هدر مستقیم بخار هر 46 m قبل از رایزر و در انتهای بستۀ مسیر (dead end)

قبل از ورود بخار به تلۀ بخار (steam trap) حتما یک صافی (strainer) اجرا شود و اتصال خطوط به تلۀ بخار باید یک خط کنارگذر (bypass) داشته باشد. در محیط های سرد که در اثر خاموشی واحد و بهره برداری متناوب احتمال یخ زدگی وجود دارد، لوله باید عایق شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
NEGIN سه‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 09:46 ق.ظ

خیلی خیلی غالی
ممنون بابت مطالب مفیدتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد