استاندارد ASME PCC1

دربارۀ فلنج ها در دروس اولیۀ پایپینگ زیاد شنیده ایم. دربارۀ انواع فلنج ها از لحاظ کلاس فشاری و نوع پیشانی (face). همچنین دربارۀ فیتاپ و جوشکاری و بازرسی اتصال فلنجی پیش از هیدروتست. اما آنچه که کمتر مورد توجه قرار می گیرد کار با فلنج ها در زمان reinstatement و بهره برداری است، یعنی چگونگی و ترتیب سفت کردن پیچ ها و میزان گشتاور وارد شده بر آن ها.

در این مطلب می خواهم استانداردی را به شما معرفی کنم که به این موضوع می پردازد. استانداردی که احتمالا نامش را کمتر شنیده اید. نام این استاندارد هست: «رهنمودهایی دربارۀ مجموعه مونتاژی اتصالات فلنجی پیچی تحت فشار» و نام اختصاری آن  ASME PCC1می باشد. استاندارد یاد شده را چند سال پیش، دوست و همکار خوبم آقای مهندس احمد شاکری به فارسی برگرداند تا با انتشار آن به صورت یک کتاب، این استاندارد ارزشمند را در اختیار هم­میهنان قرار دهد. اما با هیچ ناشری برای انتشار آن به توافق نرسید. در آن زمان ایشان افتخار ویرایش ترجمه فارسی استاندارد یاد شده را به بنده سپردند، زیرا کتاب «مکانیک سیالات با کاربردهای مهندسی» که توسط بنده ترجمه شده است، تازه منتشر شده بود.

ایشان بعدا به پروژۀ فاز 19 منتقل شده و مدیریت سایت خشکی این پالایشگاه در ردۀ کارفرما به ایشان سپرده شد. بنده هم چند ماهی هست که در فاز 19 مشغول به کار شده ام. چند روز پیش ایشان را دیده و از وی خواهش کردم که چنانچه مانعی ندارد، ترجمۀ مورد نظر را در این وبلاگ منتشر کنم. ایشان هم پذیرفته و فایل یاد شده را در اختیار بنده گذاشتند که از اینجا می توانید آن را دانلود کنید. با تشکر از آقای مهندس شاکری.

نظرات 8 + ارسال نظر
اکبرزاده سه‌شنبه 24 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 05:23 ب.ظ

سلام
هم از شما و هم از مهندس شاکری بسیار بسیار ممنونم.
با وجود اینکه همیشه مخالف ترجمه استاردها بوده و هستم ولی به هیچ عنوان منکر زحماتی که شما عزیزان تو این مسیر متحمل شده اید نمیشم. با توجه به متن شیوا و روان کتاب مربوطه، همه و همه نشان از دانش و تجربه بالا و نیز زحمات شما دارد.

بازم بسیار ممنون و متشکرم بخاطر به اشتراک گذاشتن این فایل ارزشمند

مسلم دوشنبه 6 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 07:50 ق.ظ

سلام جناب آقای مهندس ظفری
خدا قوت
از اینکه دانش و تجربه ارزشمند خود را بی هیچ چشم داشتی جهت ارتقای سطح دانش فنی مهندسان ایران زمین خرج می کنید بسیار متشکرم. از آقای مهندس شاکری عزیز هم بسیار متشکرم.
باشد که ایرانی آباد و سربلند داشته باشیم.

مسلم دوشنبه 6 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 07:54 ق.ظ

سلام مجدد آقای مهندس ظفری
میخواستم بدونم کتابی که خودتون در دست ترجمه و تالیف داشتین در چه مرحله ای است. بی صبرانه منتظریم

با سلام و تشکر از ابراز لطف جنابعالی
راستش را بخواهید کتاب را دو سال پیش ترجمه و همزمان تایپ کردیم و قرار بود مراحل ویرایش فنی و ادبی و نیز طراحی جداول و قرار دادن شکل ها در متن انجام شود. اما مهر 92 بنده در کنکور ارشد قبول شدم و ادامه کار متوقف شد. در حال حاضر سرگرم انجام پروژۀ ارشد هستم و به محض اتمام آن انشاءالله ادامه کار را انجام خواهم داد.

علی گودرزی دوشنبه 6 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 08:53 ب.ظ

بسیار ممنونم مطلب ارزشمندی بود

بهلول شنبه 5 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 09:19 ق.ظ

سلام بر آقای مهندس ظفری
واقعا تحسین برانگیز است که بدون هیچ چشمداشتی حاصل زحمات خود را در اختیار دیگران قرار میدهید.
از صمیم قلب برایتان ارزوی موفقیت میکنم.

محمدعلی یکشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 02:30 ب.ظ

خدمت آقایان شاکری و ظفری عرض سلام دارم
بی شک نفرات فنی بیشتر ارزش زحمات و نتیجه کار شما را درک می کنند از اینکه لطف نموده و حاصل کار خود را در اختیار هموطنان گذاشتید کمال تشکر را داریم انشاا... همیشه سلامت باشید و ماها بتونیم قدرشناس زحمات شما عزیزان باشیم. با تمام وجود موفقیت و بهروزی شما را از خداوند آرزومندیم.

سلام از ماست
از اینکه کار ما مورد توجه جنابعالی قرار گرفته بسیار خوشحالم. امیدوارم که توفیق انجام کارهای بیشتر رو داشته باشیم.

مسعود جلیلی چهارشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1398 ساعت 09:33 ق.ظ

از زحمتی که در این راه متحمل شده اید تشکر می کنم.

نادر محمدیان جمعه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 11:09 ق.ظ

با سلام
واقعا زحمت کشیدید و محبت فرمودید
من الان 1 روز هست که ورژن 2019 رو گرفتم و نشستم کلی جداول و دستورالعمل هاشو رو بالا پایین کردم
الان تو سرچ دیدم فارسیش هست که به وبلاگ شما رسیدم و کلی خوشحال شدم که این زحمت رو کشیدید و رایگان در اختیار بقیه قرار دادید
متشکرم

سلام
خواهش می کنم. موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد