چگونه می توان در پایپینگ حرفه ای شد

 یکی از خوانندگان وبلاگ طی پیامی گفته اند که علاقه مند به پایپینگ و مشتقات آن هستند و می خواهند در این کار حرفه ای شوند و از بنده پرسیده اند که چطور و از کجا باید شروع کنند. از آنجا که این سوالممکن است برای بسیاری از دانشجویان و کسانی که تازه فارغ التحصیل شده اند پیش بیاید، تصمیم گرفتم طی مطلبی در این باره توضیحاتی را عرض کنم.


 اصولا کار پایپینگ، مثل دیگر شغل های مشابه، کاری تخصصی است و در آن تخصص های گوناگون وجود دارد. این تخصص ها بسته به سطح تحصیلات و محلی که شخص در آن مشغول به کار می شود می توانند متفاوت باشند. ساده ترین تخصص، کمک فیتر یا کمکی (helper) است. کمک فیتر کارگر ساده ای است که زیر دست یک فیتر کار می کند و کار فیتری را می آموزد. یک کمک فیتر بسته به هوش و توانایی اش می تواند پس از مدتی به فیتر تبدیل شود.

ردۀ بعدی فیتر (fitter) است. فیتر می تواند با ارتقا از ردۀ کمکی به فیتری برسد. البته در سال هایی که پروژه های عسلویه رونق داشت و تعداد فیترهای ایرانی کفاف نیروی مورد نیاز پروژه ها را نمی داد، موسسه هایی زیر نظر واحد آموزش شرکت ملی صنایع پتروشیمی تشکیل شد و جوشکار آرگن و فیتر تربیت می کرد، که خود بنده هم پیش از استخدام در شرکت نفت در یکی از این دوره ها شرکت کرده و مدرک فیتری گرفتم.

ردۀ بعدی استادکار (foreman) است که معمولا در ایران نام انگلیسی آن را به کار می برند. فورمن فیتری است که علاوه بر توانایی در فیت آپ و رفع اشکال لوله کشی، با مدارک پایپینگ (مدارک تست پکیج، FSQ، انواع پانچ، as built و ...) و نیز چگونگی تعامل با ناظران و مدیران آشناست و معمولا به عنوان رابط میان ناظران، مدیریت شرکت پیمانکار، دفتر فنی و مهندسی گارگاهی عمل می کند.

ردۀ بعدی ناظر است. برای نظارت سه چیز لازم است؛ تجربۀ فیتری، داشتن حداقلی از تحصیلات و آشنایی با زبان انگلیسی. بهترین ناظران کسانی هستند که همۀ موارد یاد شده را با هم داشته باشند. ناظری که تجربۀ فیتری داشته باشد اما نتواند مدارک را که قریب به اتفاقشان به زبان انگلیسی هستند بخواند نمی تواند وظایفش را به خوبی انجام دهد. از طرفی ناظری که کارشناسی مهندسی دارد ولی کار فیتری نکرده، به راحتی فریب فورمن ها را می خورد و در تشخیص عیوب کار عاجر می ماند.

ناظران پایپینگ از لحاظ تخصص به دو دسته تقسیم می شوند: ناظران هیدروتست و ناظران جوش. کارهایی که ناظران هیدروتست بر انجام آنها نظارت می کنند عبارتند از: لاین چک، cleaning، تست (شامل تست آب یا هیدروتست و تست هوا یا نیوماتیک تست)، draining & drying و reinstatement. ناظران جوش هم بر بازرسی جوش ها، مدارک مربوط به تست های غیرمخرب(NDT)را هم بررسی می کنند. معمولا گذراندن چند دورۀ تخصصی تست غیرمخرب جزو الزامات استخدام به عنوان ناظر جوش است.

از دیدگاهی دیگر، خود ناظران هم در چند جایگاه می توانند وظیفۀ نظارتی شان را انجام دهند. ناظر پیمانکار اصلی (عضو کنسرسیوم)، ناظر TPA(third party agency)و ناظر کارفرما تشکیل دهندۀ گروه نظارت هستند که معمولا با هم سر خط حاضر می شوند و خط را از پیمانکار اجرایی تحویل می گیرند.

تا اینجا رده های پیشرفت را در کار پایپینگ بیان کردیم. اما شغل هایی هم هست که برای مشغول شدن در آنها نیازی به گذراندن شغل های بالا نیست، هر چند داشتن تجربۀ این شغل ها می تواند بسیار مفید باشد.

شغل بعدی کار به عنوان طراح در شرکت های مشاور است. البته در شرکت های مشاور تخصص های مختلفی وجود دارد، اما تخصص های پایپینگی آن عبارتند از متخصص نرم افزار PDMS و دیگری متخصص تحلیل تنش که این کار را معمولا با نرم افزارCAESAR II انجام می دهند. متخصص PDMS با استفاده از نقشه های P&ID و plot plan، مسیر لوله ها را در نرم افزار PDMS تعیین می کند؛ و مسئول تحلیل تنش با استفاده از نرم افزار سزار لوله ها را مدل سازی و نوع تکیه گاه های مورد نیاز را تعیین و در نرم افزار PDMS ثبت می کند تا در مدل سه بعدی و نقشه های آیزومتریک ثبت شود. انجام کار به عنوان طراح در شرکت های مشاور معمولا کار بسیار حساسی است و به دقت و تسلط بالایی به استانداردها و مدارک پروژه نیاز دارد. کوچکترین اشتباهی در این کار می تواند ضررهای مالی هنگفتی به شرکت های مشاور وارد کرده و اعتبار کاری شرکت را زیر سوال ببرد. بنابراین لازم است افرادی در این شغل ها قرار گیرند که علاوه بر دانش آموختگی در دانشگاه های معتبر، از دقت وتجربۀ کاری بالایی هم برخوردار باشند.

آخرین شغلی که کار پایپینگ را انجام می دهد کارمند رسمی یا قراردادی شرکت های دولتی زیر نظر وزارت نفت است (ملی نفت، پالایش و پخش، ملی گاز و صنایع پتروشیمی و شرکت های زیرمجموعۀ آنها) که البته بسیاری از آنها خصوصی شده اند و معمولا در پروژه ها نقش کارفرما را بازی می کنند. افرادی که در این شرکت ها کار می کنند معمولا پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه و از طریق آزمون های سراسری استخدام شده و به این دلیل که از طریق آزمون برگزیده می شوند معمولا از سواد دانشگاهی خوبی برخوردارند، اما به دلیل ناکارآمدی نظام حاکم بر شرکت های دولتی و بهره وری پایین این شرکت ها، اکثر کارمندان آنها هم پس از مدتی دچار روزمرگی شده و ارزش افزودۀ چندانی خلق نمی کنند.

پس از این مقدمۀ طولانی می رسیم به پاسخ خوانندۀ محترم که گفته اند می خواهند در کار پایپینگ حرفه ای شوند. همۀ شغل هایی که خدمتتان عرض کردم با اینکه در یک مسیر حرکت کرده و یک هدف را دنبال می کنند، هر کدام کار خاصی را انجام می دهد که ممکن است از دیگری برنیاید.

قاعدتا کمک فیتر یا فیتر شدن مناسب شما (و کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند) نیست و پایین ترین رده ای که می توانید در آن مشغول شوید کار به عنوان فورمن است. با این حال داشتن اطلاعات دربارۀ فیتاپ لوله، در رده های بالاتر می تواند بسیار کمک کننده باشد. برای کار به عنوان طراح در شرکت های مشاور، باید چند کتاب پایپینگ را بخوانید، با استانداردهای پایپینگ آشنا باشید و چند دورۀ تخصصی مثل PDMS یا CAESAR II را بگذرانید. برای کار در شرکت های دولتی باید در آزمون های این شرکت ها پذیرفته شوید، هرچند که به خاطر استخدام بی رویه در دولت های نهم و دهم احتمالا این استخدام ها در سال های آینده بسیار محدود خواهد بود. و سرانجام برای کار در سایت های پروژه های نفت و گاز هم باید به شرکت هایی که در این پروژه ها کار می کنند (مثل عسلویه) مراجعه کنید.

نظرات 48 + ارسال نظر
نادری دوشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 02:52 ب.ظ http://piping-pdms.ir

سلام
ممنون برای این مطلب مفید
در ارتباط با بخش مهندسی، قسمت های زیر رو میشه به عنوان زیر مجموعه Piping نام برد

- Piping Designer
وظیفه این بخش مدل سازی با نرم افزار PDMS هست. این بخش "لزوما" نیازی به تحصیلات آکادمیک هم نخواهد داشت و شما با گزراندن دوره های تخصصی پایپینگ میتونید در این بخش کار کنید

- Piping Material Engineer
این بخش به عنوان بخش انتخاب متریال شناخته میشه و اصولا نیاز به دانش علم مواد الزامی هست. جزو بخش های خیلی مهم حساب میشه که متاسفانه در ایران نفرات حرفه ای کمی در این بخش داریم

- Piping Engineer
وظیفه طراحی چیدمان Plant و تهیه Spec های پروژه و چک کردن مدل سه بعدی و ... معمولا مهندسین با سابقه 5 یا 10 سال به بالا با دانش خوب Piping میتونن تحت این عنوان کار کنند

- Piping Support
وظیفه ساپورت گزاری در مدل از روی مدرک Piping Support Drawing رو دارند و با کمک مهندس تحلیل تنش این کار رو انجام میدهند. لزوما نیاز به داشتن مدرک مهندسی یا دانشگاهی وجود ندارد و صرفا با گزراندن دوره های Piping مرتبط میتوان مشغول به کار شد

- Stress Analysis
این بخش نیز از بخش های بسیار مهم بوده که نیاز به دانش بالای مهندسی مخصوصا تسلط بر مفاهیم مقاومت مصالح در آن احساس میشود. شرکت های معتبر معمولا شرط داشتن مدرک فوق لیسانس مکانیک را برای استخدام قرار میدهند

امیدوارم مفید بوده باشه

نادری
کارشناس ارشد طراحی و ساخت Piping
www.Pipingteam.com
www.Piping-PDMS.ir

با تشکر فراوان از آقای مهندس نادری

دانیال دوشنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 12:35 ب.ظ

سلام عالی بود

مجتبی جمعه 16 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 03:19 ق.ظ

با سلام. بنده در رشته شیمی محض و در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم. دوره اموزشی pdms رو هم رفتم. خیلی علاقه مند هستم که در این زمینه فعالیت کنم. ممنون میشم بنده رو راهنمایی کنید

سلام
با توجه به دوره که گذروندید، اگر تونسید در زمینه طراحی مشغول بشید، بهتره؛ اگر هم نتونستید، می تونید به پروژه هایی که کار پایپینگ می کنند مراجعه کنید و کار اجرایی انجام بدید.

مریم پنج‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 10:04 ب.ظ

سلام اقای مهندس مرسی از مطالب خوبتون
اون سایتتون برای عضو شدن در گروه تلگرام هنوز برقراره؟
من میخوام عضو بشم و اگه مطالبی هست ازشون استفاده کنم چطور میتونم عضو بشم؟

سلام
منظورتون گروه نظام مهندسیه؟

سید ابوالفضل پنج‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 09:38 ق.ظ

عالی بود ممنونم ازتون

اقبال عزیزی دوشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 10:34 ب.ظ

درود ،من یک فیتر هستم وپنج سال سابقه فیتری دارم از صاحب این وبلاگ میخوام کمک کنه تا پشرفت کنم من در عسلویه مشغول ب کار هستم و بطور اتفاقی ب این مطالب رسیدم .ازتون میخوام ازتون کمک میخوام

درود بر شما. دقیقا چه کمکی از دست بنده ساخته است؟

رضا چهارشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 12:47 ب.ظ

با سلام
فارغ التحصیل رشته مکانیک گرایش ساخت و تولید
کاری در پالایشگاه اصفهان بعنوان کمک فیتر برایم جور شده بنظرتون مناسب هست برا این کار برم؟؟
لطفا راهنماییم کنید

سلام
اگه در حال حاضر شغل بهتری نداری و بیکاری اذیتت می کنه، به نظر من حتی کار بدون حقوق هم می تونه نسبت به بیکاری گزینه بهتری باشه؛ حداقلش اینه که کار یاد می گیری.
به قول سعدی: به ره بادیه رفتن، به از نشستن باطل/ که گر مراد نیابم، به قدر وسع بکوشم.

مهسا جمعه 28 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 10:20 ب.ظ

سلام
من مهندسی شیمی گرایش پروسس خوندم .
اما خیلی دوست دارم در زمینه پاپینگ کار کنم. دارم pdms یاد میگیرم pfd و p&id هم بلدم .استانداردها رو هنوز نخوندم ولی .
مشکلم اینه که دور نمایی از این رصته ندارم .
نمیدونم بعد از یادگیری اینها وارد کدوم قسمت از پایپینگ بشم .
میشه راهنماییم کنید

سلام
با توجه به اینکه شما خانم هستید، قاعدتا کار سایتی (اجرایی) به درد شما نمی خوره و بهترین گزینه براتون کار توی دفتر طراحی شرکت های مشاور هست. از بین گرایش های پایپینگ هم تحلیل تنش نیاز به تحصیل در رشته مکانیک داره. پس بهترین گزینه برای شما کارشناسی متریال پایپینگ و مدلسازی پی دی ام اس هست.

ایمان یکشنبه 27 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 07:25 ب.ظ

سلام ،جایی که کمک فیتری لازم دارن وقتی مدرک مهندسی داریم داخل رزومه بنویسیم مدرک داریم بهتره برا این شغل یا اول اسمی از مدرک نیاریم .

سلام. از اونجا که یکی از لازمه های فیتری آشنایی نسبی با زبان انگلیسی هست و قاعدتا یک مهندس بهتره می تونه نقشه های آیزومتریک رو بخونه، و همچنین انجام محاسبات هندسی که لازمه فیتری هست رو یک مهندس بهتر می تونه انجام بده، به نظر بنده داشتن مدرک مهندسی رو توی رزومه تون قید کنید بهتره.
موفق باشید.

بهار دوشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 05:01 ب.ظ

سلام. ببخشید درآمد ماهانه بک فیتر چقدر است.

سلام
فکر می کنم حدود دو یا سه میلیون باشه.

الهام دوشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 05:05 ب.ظ

سلام. ببخشید من فوق لیسانس ریاضی دارم . میخواستم ببینم که من هم میتونم به نوعی وارد این کار بشم؟؟؟

سلام. با توجه به اسمتون حدس می زنم که خانم باشید و از این رو باید عرض کنم جو پروژه ها، خصوصا در مناطق عملیاتی مثل عسلویه کاملا مردانه هست. توی کشورهای خارجی احتمالا این شغل رو خانمها هم انجام میدن، ولی توی ایران متاسفانه این امکان وجود نداره.
تنها جایی که می تونید مشغول بشید توی شرکت های طراح و مشاور هست که دفتر اکثرشون توی تهرانه.

س.س شنبه 24 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 11:08 ب.ظ

با سلام
میتونید رنج حقوق ماهیانه همه این سطح های شغلی رو هم بگید؟ و اینکه کسی که دوره های piping و pdms رو رفته باشه و از دانشگاه خوبی هم فارغ التحصیل شده باشه ولی هیچ سابقه کاری نداشته باشه رو شرکت ها به عنوان طراح استخدام میکنن ؟ اگر نه چه طور میشود در پایپینگ سابقه دار شد؟

سلام
اول اینکه بنده یک سالی میشه که دیگه توی پروژه های عسلویه کار نمی کنم. اون موقعی هم که بودم از چند و چون دریافتی های کارکنان شرکت های مختلف زیاد سردرنمی آوردم. راستش رو بخواهید برعکس شرکت های دولتی که حقوق کارکنانشون بر اساس یک اسلوب و برنامه مشخص تعیین میشه، توی شرکت های خصوصی به ویژه شرکت های کوچک هیچ برنامه مشخصی در این باره وجود نداره و عوامل مختلفی مثل سواد و سابقه کاری شخص، قدرت چانه زنی شخص، نیاز شرکت به نیروی انسانی و ... در حقوق دریافتی شخص تاثیر میذاره.
درباره اینکه بدون سابقۀ کاری استخدام می کنن یا نه؟ می تونم بگم به هر حال کسانی که توی این شرکت ها کار می کنن یک زمانی سابقه کاری نداشتن و از یک جایی شروع کردن ولی احتمالا با حقوق کمتر و یا حتی احتمالا مدتی رو بدون حقوق کارآموزی کردن. تنها چیزی که می تونه ضعف شما رو در نداشتن سابقه کار برطرف کنه مطالعه زیاد هست. کتابها و استانداردهای زیادی درباره پایپینگ هست که به لطف اینترنت به راحتی می تونید اونها رو دانلود و مطالعه کنید.

امید رضوانی یکشنبه 9 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 11:46 ب.ظ

باسلام وخسته نباشید دوره پایپینگ 1&2را کجا میتوان گذراند ومدرک مطابق با استانداردasnt گرفت باتشکر از شما

سلام
استانداردی را که نامش را آورده اید اولین بار است که با آن برخورد می کنم و اطلاع چندانی از این استاندارد ندارم. اما دوره های پایپینگ را موسساتی هستند که دوره های حرفه آموزی را ارائه می دهند و در شهرهای بزرگ به ویژه تهران دایر هستند.

بهادر سه‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 02:07 ق.ظ

سلام آقای مهندس عزیز.من یه کمک ازتون میخوام.من داداشم توی عسلویست و به قول معروف خرش میره اونجا.تا آخر سال خدمتم تموم میشه و بهم گفته دوره های icdl رو کامل یاد بگیر تا بزارمت توی دفتر فنی.میخواستم بپرسم چه برنامه هایی خوبه؟واسه پیشرفت بیشتر چه برنامه هایی خوبه؟چه دوره هایی برم؟مرسی

سلام
به نظرم تمام دوره های ICDL به ویژه اکسل و اکسس ممکنه به کار بیاد. همونطور که احتمالا می دونید اکسس یه برنامه بانک اطلاعاتیه. و کاربردش توی دفاتر فنی برای ثبت اطلاعات خطوط لوله و موارد مشابه هست. البته بعضی از پیمانکاران به جای برنامه اکسس از برنامه بانک اطلاعاتی دیگه ای استفاده می کنند به نام اراکل. اگه بتونید این برنامه رو هم یاد بگیرید به احتمال زیاد به کار میاد.
موفق باشید.

یوسف پنج‌شنبه 20 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 09:48 ب.ظ

سلام مهندس.مطلب خیلی مفیدی بود .من 5 سال پیش که داشتم لیسانس مکانیک میگرفتم یه دوره پایپینگ و pdms گذروندم و الان چون مطالبش فراموشم شده دارم یه دوره جدید میرم.اما مشکل اینجایت که من نمیدونم چجوری باید با شرکت هایی که تو این عرصه چه اجرایی و چه طراحی فعالیت میکنن ارتباط برقرار کنم و ازشون بخام که من رو به عنوان کارآموز بپذیرن،ممنون میشم راهنمایی کنید.

شاید پاسخ من براتون کمی ناامید کننده به نظر بیاد. اما بهترین کار مراجعه حضوریه. می تونید به دفتر مرکزی شون که اکثرا توی تهران هست مراجعه کنید، یا به محل اجرای پروژه ها سر بزنید. البته به نظر من کار پیدا کردن توی پروژه ها آسون تره. البته اول باید از شرکت های کوچکتر شروع کنید یعنی شرکت هایی که کار اجرایی انجام می دن و بعد که سابقه کار پیدا کردید می تونید توی شرکت های بزرگتر که نقش کارفرما رو برای شرکت های کوچکتر دارن مشغول بشید.

احمد جمعه 21 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 02:48 ب.ظ

راهنمایی در مورد کلاسهای آموزشی میخوام،این دوره کلاسها اصفهان هست؟؟

متاسفانه اطلاعی ندارم. زحمت پیدا کردنش با خودتون.

Peman جمعه 17 دی‌ماه سال 1395 ساعت 12:17 ب.ظ http://peyman.pey71@.gmail.com

سلام مهندس جان من پدرم چندین ساله کار پایپینگ حرفه داره و سرپرست هست و تا حدودی با این شغل آشنایی دارم و یه راهنمایی میخاستم من الان مدرک لیسانس صنایع شیمیایی دارم بنظرتون چه نرم افزاری خوبه یاد بکیرم pdms خوبه کدوم شاخش خوبه ک بدرد م بخوره ممنون میشم ...

سلام
پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی داره و نمیشه به طور مطلق پاسخ مشخصی داد. مثلا این که شما بیشتر به کار طراحی علاقه مند باشید یا اجرا (با توجه به اینکه به خاطر شغل پدرتون توی اجرا مزیت نسبی دارید اما در طراحی باید از صفر شروع کنید؛ و اینکه توی طراحی باید وارد یه شرکت معتبر بشید و احتمالا حقوق چندانی به شما نخواهند داد، در حالی که در اجرا شما در شرکت خودتون کار می کنید و به احتمال زیاد درآمدش بیشتر خواهد بود).

ایت یکشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 02:06 ق.ظ

کتاب کلید جوشکاری و پایپینگ در صنعت نفت وگاز و نیروگاه جلد اول 1600 صفحه حاوی عناوین بسیار متنوع در خصوص پایپینگ و جوشکاری است

محمد پنج‌شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 08:22 ب.ظ

سلام من حدود هشت ساله در زمینه پایپینگ مشغول به کار هستم ...درحال حاضر پالایشگاه اصفهان کار میکنم...توانایی کارهای فردی زیادی دارم ولی دوست دارم از نظر اطلاعات ومباحث کاری هم پیشرفت کنم ....لطفا در این موارد راهنمایی کنید....مدرک بین المللی وکلاسهای آموزشی وفیلم های آموزشی

ایمان جمعه 6 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 10:55 ب.ظ http://piping

من ایمان کیانی هستم درحال حاضر کمک فیترهستم

چه کمکی از دست بنده ساخته است؟

مهدی شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 11:22 ب.ظ

سلام.من مدرکم لیسانس نفت هست.یه دوره پایپینگ رو توی فنی حرفه ای دارم می گذرونم که اواخر دوره هست و همچنین دوره اتوکد هم دیدم.می تونم امید داشته باشم که با این مدارک و با توجه به اینکه توی فنی حرفه ای به طور عملی با فیتری اشنا شدم و کار کردم ، کار گیرم بیاد ؟!

سلام. انشاءالله. به نظر من اصلا جای ناامیدی نیست. من توی سایت کسانی رو دیده ام که اصلا آموزش فیتری ندیده بودن اما داشتن این کار رو انجام می دادن. به نظر من کسانی چون شما که تحصیلات دانشگاهی هم دارن نباید به فیتر بودن بسنده کنند و باید بعد از کسب تجربه توی فیتری به فکر مراحل بالاتر مثل نظارت یا پیمانکار شدن باشند. اصلا خودتون رو دست کم نگیرید و به کم راضی نشید.

آرمان جمعه 4 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 04:33 ب.ظ

درود بر شما
از مطالب مفید شما بسیار سپاسگذارم
جناب مهندس در مورد دفتر فنی و ملزومات آن هم در صورت امکان توضیح بفرمایید.
با تشکر از شما

احسان سه‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 01:31 ق.ظ

با سلام واحترام بنده مکانیک ساخت وتولید مقطع ارشد تحصیل کردم یه موقعیت شغلی تو عسلویه تو زمینه پایپینگ جت نصب وره اندازی تجهیزات واسم جور شده میخواستم بدونم با این شرایط بیکاری برم وایا میشه تو این زمینه پیشرفت کرد؟با تشکر

سلام
چرا که نه؟ خیلی هم عالیه. کلا به نظر بنده هر تجربه ای توی زندگی می تونه با ارزش باشه.

Sadegh جمعه 12 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 05:01 ب.ظ

سلام اطلاعاتی از کدهای جنس لوله در نقشه های ایزو میخواستم

سلام.
نخست باید سوالتون رو اصلاح کنم و بگم که اون چیزی که جنس لوله ها رو شرح میده کد نیست بلکه استاندارد هست.
بعدش اینکه توی نقشه های آیزومتریک بعد از اسم لوله، استانداردی که اون لوله مطابقش ساخته شده معرفی شده که اکثرا astm هستند. پس می تونید با جستجوی استاندارد معرفی شده همراه با واژه ASTM استاندارد مورد نظرتون رو پیدا کنید.

حسن جمعه 2 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 03:46 ب.ظ

سلام و تشکر بابت مطلب مفیدتان من قبلا تا مرحله فورمن فیتر پیش رفتم و چند سالی از پروژه دور بودم ولی اطلاعات و محاسبات ریاضی وهندسی را مسلط هستم همینطور کار با مهندسین و خواندن نقشه و پلن را نیز تسلط دارم آیا میتونم برای فورمن بودن بر روی سکوی نفتی درخواست بدم ممنون میشم اگه راهنمایی فرمایید

سلام
بنده سابقه کار در سکوی نفتی رو ندارم. ولی تا جایی که می دونم تفاوت چندانی با خشکی نداره و فقط به دلیل فضای کم، فشردگی لوله ها بیشتره و همین کار رو کمی مشکل می کنه. به هر حال به نظر من امتحانش ضرر نداره.

کاوه دوشنبه 12 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 11:54 ب.ظ

با سلام بنده دوره های comsol و pfd و p $ id رو شرکت کردم.به نظرتون گام بعدیم hysys باشه یا پایپینگ و pdms???

سلام
بستگی داره که رشته تون چیه و قراره چه کاری رو انجام بدید. اگر رشته تون مهندسی شیمی هست و قراره توی واحد فرایند کار کنید، نرم افزار هایسیس می تونه گزینه مناسبی باشه، ولی اگر مکانیک هستید دوره های پایپینگ و پی دی ام اس بهتره. در ضمن این رو هم به یاد داشته باشید که گذراندن دوره تنها آغاز راه هست و برای اینکه بتونید ادعا کنید که به یک نرم افزار مسلط هستید، راه زیادی پیش رو دارید و باید حسابی کار کنید.

پریسا سه‌شنبه 27 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 04:57 ب.ظ

با سلام من فارغ التحصیل رشته مکانیک از دانشگاه شریف هستم.من کاراموزی رو توی یک شرکت مهندسی مشاور برداشتم و به بحث PIPINGعلاقه مند شدم.میخواستم ببینم ایا این کار میتونه برای من مناسب باشه و جای پیشرفت هست یا نه؟

سلام
به نظر من یکی از بهترین گزینه ها برای یک خانم فارغ التحصیل از یک دانشگاه معتبر کار توی همین شرکتهای مشاور هست. به هر حال کسی که به خودش زحمت قبول شدن و تحصیل در دانشگاهی مثل شریف رو داده، قاعدتا دوست داره جایی مشغول بشه که از توانایی هایی بیشترین استفاده برده بشه و کار توی شرکت های مشاور، به خصوص در بخش پایپینگ به نظر من جاییه که علاوه بر هوش و استعداد ذاتی، به مطالعه زیادی هم نیاز داره و یک طراح پایپنیگ باید صدها استاندارد و مدرک پروژه رو بارها خونده باشه و مفاهیم اصلی اونها رو توی ذهش داشته باشه.

پریسا جمعه 6 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 07:50 ب.ظ

ببخشید ایا ممکنه چندتا منابع و کتاب برای یادگیریش معرفی کنید؟ایا میشه خودخوان یاد گرفت یا باید حتما دوره گذروند؟

در مطالب پیشین کتابهایی معرفی شده که می تونید از اونها استفاده کنید. به نظر من پایپینگ بیشتر خودآموز هست تا کلاس. البته آشنایی از نزدیک با قطعات و اقلام هم می تونه موثر باشه.

سجاد یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 05:53 ب.ظ

سلام ؛من به کار پایپینگ بسیار علاقه دارم اما مشکل ترس از ارتفاع دارم!آیا کارهای سایتی برای مهندسی هم کار در ارتفاع داره؟باتشکر

سلام. پاسخ سوالتون مثبت هست. برعکس پالایشگاههای نفت که واحدها از طریق لوله های خوابیده شده داخل کانال به هم وصل میشن و حدود بیست درصد لوله ها در ارتفاع هستند، توی پالایشگاههای گاز عسلویه بیشتر لوله ها در ارتفاع قرار دارند و برای مشاهده لوله ها از نزدیک چاره ای نخواهید داشت جز رفتن به ارتفاع.

محمدعلی احمدزاده پنج‌شنبه 7 دی‌ماه سال 1396 ساعت 08:15 ب.ظ

سلام من تو پالایشگاه بندرعباسم به تطرتون کدوم قسمت پایپینگ برم هیجیم بلد نیستم با پارتی رفتم

سلام
فکر می کنم برای تازه کارها بخش تعمیرات بهتر باشه

عماد دوشنبه 11 دی‌ماه سال 1396 ساعت 11:09 ب.ظ

سلام کمک فیتر حقوقش چقده ؟

سلام
مدتهاست که دیگه توی عسلویه کار نمی کنم و اطلاع چندانی ندارم. ولی بعید می دونم برای یک کارگر با تامین جای خواب و غذا، کمتر 1.5 میلیون در ماه پرداخت بشه.

رحمان پنج‌شنبه 30 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 10:49 ب.ظ

سلام من در پالایشگاه بیدبلند کمک فیتر هستم.و تقزیبا انچه در پالایشگاه فیتاب میشه رو کار کردم.دوره اموزشی که من بتونم در اون شرکت کنم وجود داره بنده فقط سیکل هستم

سلام
به نظر بنده برای هر کس که توی فضای نفت و گاز کار می کنه یا دوست داره کار پیدا کنه، یادگیری زبان انگلیسی بهترین کار هست؛ چون اکثر مدارک به زبان انگلیسی تهیه شده و با یادگیری زبان انگلیسی میشه به دریای بی کران مدارک فنی دست پیدا کرد.

milad پنج‌شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 12:18 ق.ظ

سلام خسته نباشید . من کارشناسی ارشد مهندسی سازه ام
خیلی علاقه مندم درپروژه های نفتی بخصوص پایپینگ کارکنم
لطفا راهنمایی ام کنید. باتشکر

بهترین کار اینه که در درجه اول زبانتون رو تقویت کنید، به طوری که بتونید مدارک فنی رو مطالعه کنید. جامع ترین و کاربردی ترین مدرک فنی در پایپینگ ASME B31.3 هست که توصیه می کنم حداقل 50 صفحه اول متن انگلیسی اش رو مطالعه کنید. و در درجه دوم خواندن کتابها و مدارک فنی هست. اگه انگلیسی باشه بهتره ولی فارسی هم بد نیست. کتابهایی که توی همین وبلاگ معرفی شده گزینه خوبی برای شروعه.
باز هم اگر سوالی بود در خدمتم. موفق باشید

abas پنج‌شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 05:21 ب.ظ

سلام
من مدرک کارشناسی کامپیوتر دارم و می خواهم برم عسلویه کمکی کار کنم و بعد استادکار و... بشم
1.آیا میشه گیشرفت کرد با کمکی شروع کردن؟
2. آیا رشته م کمکی به روند پیشرفتم میکند؟

سلام
هیچ مانعی در راه پیشرفت شما وجود نداره و اتفاقا به نظر من سرعت یادگیری افراد دانشگاه رفته از بقیه بیشتره
مدرک کامپیوتر به طور مستقیم فکر نمی کنم در یادگیری پایپینگ کمک کنه. ولی به طور غیرمستقیم جاهای زیادی هست که آشنایی با کامپیوتر می تونه کمک کننده باشه. مثلا شرکت های پیمانکار بخشی دارن به عنوان دفتر فنی که بیشتر کارهای اونجا با کامپیوتر انجام میشه و میتونید بعد از چند وقت اونجا مشغول بشید.

Nazanin پنج‌شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 04:07 ق.ظ

سلام ببخشید شما اطلاعی راجع به موسسات آموزشی فلات قاره یا mem دارید برای کلاس های پایپینگ؟؟بعد اینکه من لیسانس مکانیک هستم آیا بازار کارش میصرفه که زمان بگذارم؟ در زمینه نفت بازار کار تجهیزات دوار ،تجهیزات ثابت بهتره یا پایپینگ؟

سلام
اون زمان که ما توی عسلویه کار می کردیم معتبرترین موسسه آموزشی، موسسه نوین پارسیان بود و از موسساتی که نام بردید زیاد اطلاعی ندارم. البته توی مدرسان نوین پارسیان هم آقای مهندس بکتاش بود که واقعا سرامد مدرسان تحلیل تنش و ساپورت گذاری بود.
با توجه به اسمتون که قاعدتا خانم هستید بهترین گزینه برای شما استخدام در دفتر تهران شرکتهای مشاور معتبر هست. این شرکت ها معمولا کارمندانشون رو از بین دانش آموختگان دانشگاههای معتبر استخدام می کنن و معمولا شرایط سختی برای استخدام دارند.
درباره اینکه پایپینگ بهتره یا تجهیزات ثابت یا دوار نمی تونم با اطمینان نظری بدم.اما این رو می دنم که تجهیزات دوار کار خاصی ندارن و فقط باید انتخاب و نصب بشن. اما تجهیزات ثابت به دو دسته تقسیم می شن. اونهایی که توسط وندور (شرکت های فروشنده) ساخته می شن و فقط توی سایت نصب می شن و شبیه تجهیزات دوار هستن (مثل درام، فیلتر، برج های تقطیر و ...) و اونهایی که توی سایت ساخته می شن (مثل مخازن سقف ثابت و سقف متحرک، مخازن دما پایین و ...). دسته دوم شبیه پایپینگ هستند و کارهای محاسباتی زیادی دارن.
اما پایپینگ بیش از دو دسته بالا به نیروی کار نیاز داره. چون همه اش توی سایت ساخته میشه و نیاز به طراح پی دی ام اس، طراح ساپورت، طراح تحلیل تنش و مهندس مسلط به اقلام پایپینگی و حتی متخصص جوشکاری داره. از این لحاظ بنده پایپینگ رو پیشنهاد می کنم.

حمیدارنواز دوشنبه 21 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 12:05 ق.ظ

سلام چطور میتونم نرم افزار آنوزش فیتری را دان کنم

سلام
اطلاعی از وجود چنین نرم افزار ندارم، هر چند وجودش هم چندان بعید نیست.

Mehdi دوشنبه 4 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 12:44 ب.ظ

سلام مهندس.
از مطالب مفیدی که تو سایتتون قرار میدین واقعا ممنونم.بنده فارغ التحصیل کارشناسی مکانیک هستم. (البته با معدل13).حدود یه سال و اندی است که بیکارم و حالا دنبال تخصصی کاربردی هستم که بتونم باهاش پیشرفت کنم و خیلی علاقه مند به زمینه pipingو کارهای نرم افزاری مرتبط به آن هستم. سطح زبان انگلیسی م متوسط رو به بالا است و هیچ پیش زمینه و تجربه ای در piping و... ندارم. و دنبال یک نقشه راه درست برای پیشرفت در این زمینه هستم.ضمنا چند تا سوال:
1_دوره تربیت متخصص پایپینگ ترمیک در مؤسسه نوین پارسیان چقد میتونه تو تجربه و نقشه راه بهم کمک کنه؟ دوره های جداگونه بهتر است یا این دوره ترمیک(آخه هزینه دوره های مجزا روی هم زیاد میشه)

2_آیا پس از دوره ی ترمیک میتوان بصورت خود آموز نرم افزارهای pdms و cesar2رو در حد پیشرفته آموخت(ملزومات و پیش نیاز های آن چیست؟ )
3_مدارک این دوره ها چقد معتبر و بین المللی هستند.
4_چه منابعی و کتاب هایی را جهت درک مکانیکی از این رشته را توصیه میکنید؟
5_چه راهی را برای اشتغال(استخدام یا کارفرما) و یا کسب تجربه توصیه میکنید.
6_برای تسلط بر زبان انگلیسی در ای حوزه چه منابعی پیشنهاد میشود؟؟؟
خواهشمندم راهنمایی بفرمایید.
تشکر

سلام
ببخشید که پاسخ سوالتون یه کم دیر شد. به نظرم چیزی که بیشتر از معدل در موفقیت شخص موثر هست جسارت و پشتکاره. اما در پاسخ به سوالهاتون:
1- درباره دوره های ترمیک این موسسه اطلاع زیادی ندارم. چندین دوره رو این موسسه و دیگر موسسات در شرکت ما توی عسلویه برگزار کردن که البته همه شون فشرده بودن و استاد چند روز از تهران یا شهرهای دیگه به عسلویه می اومد و صبح و عصر دوره هایی رو تدریس می کرد. به نظرم این دوره ها فایده چندانی نداشتند، چون فشرده بودند و در یک دوره زمانی کوتاه می بایست مطالب زیادی رو یاد می گرفتیم. به نظر من یکی از اصول آموزش، پیوسته بودن در زمان به نسبت طولانی و قابلبت تمرین آموخته ها از طرف حرفه آموز هست. پس قاعدتا دوره های ترمیک باید موثرتر از دوره های فشرده باشن. اما دوره ها در بهترین شرایط هم فقط می تونن نقشه راه رو به شخص یاد بدن و خود شخص هست که باید با تمرین و تکرار و به کار بستن آموخته ها در عمل اونها رو در ذهنش ماندگار کنه.
2- برای استفاده پیشرفته از برنامه هایی که گفتید لازم هست که اونها رو یاد بگیرید و بارها و بارها در عمل از اونها استفاده کنید. کسانی که بنده می شناسم معمولا یکی از این برنامه ها رو در حد پیشرفته بلد هستن و به هر دوی اونها همزمان تسلط ندارن. چون توی شرکتها کارها تقسیم می شن و یک تحلیلگر تنش از PDMS استفاده نمی کنه. پس سعی نکنید همزمان در چند جبهه مبارزه کنید.
3-درباره اعتبار مدارک هم اطلاع زیادی ندارم. اما چیزی که می دونم اینه که شرکتهای خارجی معمولا از کسانی که می خوان استخدام کنن سوال می پرسن و کار زیادی به مدارک اونها ندارن.
4- به نظرمن بهترین کتاب برای شروع pipe drafting and design هست.
5- توصیه خاصی برای استخدام نمی تونم داشته باشم. شاید بعد از گذراندن یکی دو دوره یا خوندن چند تا کتاب بد نباشه یه سر برید عسلویه و سعی کنید توی شرکت های اونجا شروع به کار کنید و همونطور که قبلا هم گفتم سعی کنید بدون ادعا شروع کنید و در پایین ترین رده ها هم مشغول بشید بهتر از بیکاری هست. حداقل با جو اونجا آشنا می شید.
6- بستگی داره از زبان انگلیسی چه استفاده ای می خواهید ببرید؟ اگر استفاده شما محدود به خوندن کتاب و استاندارهای انگلیسی هست، پس اتکا به متون انگلیسی کافیه . اما اگر می خواید انگلیسی صحبت کنید باید فایلهای مکالمه دانلود کنید. برای مکالمه به نظرم effortless english می تونه موثر باشه.

گرشاسب بهمنش راد جمعه 8 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 02:48 ب.ظ

سلا وققتتون به خیر
من رشته کارشناسیم فیزیک بوده الان کنکور ارشد فیزیک دادم .ولی به مکانیک خیلی علاقه دارم راه ارتباطی بین فیزیک و مکانیک وجود داره که من ارشد روی اون زمینه کار کنم؟یا دوره پایپینگ ونرم افزار pdmsرو یاد بگیرم میتونم موفق بشم؟با توجه به اینکه من اقا هستم چه پیشنهادی برای من دارید از کجا شروع کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

سلام
به نظر من شما باید اول هدفتون رو مشخص کنید که آیا می خواهید دنبال درس و مدرک برید یا اینکه می خواید در زمینه نفت و گاز کار پیدا کنید. اگر هدف شما درس هست که بحثی دیگه هست. می تونید برای پیدا کردن زمینه های مشترک با استاد پروژه تون صحبت کنید.
ولی اگر هدف اصلی پیدا کردن کار هست به باور بنده عمرتون رو توی دانشگاه تلف نکنید و در قید و بند این مساله نباشید که مدرکتون ربطی به رشته های نفت و گاز نداره. ممکنه توی وزارت نفت هر سمت به رشته های خاصی تعلق بگیره و امکان احراز سمت توسط رشته های دیگه سخت باشه. ولی توی شرکت های پیمانکار مهم دانش و مهارتهای شخص هست و مدرک در درجه چندم اهمیت قرار داره. من در عسلویه کسانی رو دیدم که توی دانشگاه زیست شناسی یا مهندسی کشاورزی خونده بودن. اما ناظر پایپینگ بودن و هیچ کس هم به مدرکشون گیر نمی داد. برای شروع بهترین کار مطالعه کتابهای پایپینگ ترجیحا به زبان انگلیسی هست، ولی خوندن کتابهای فارسی هم در کنارشون هیچ اشکالی نداره.

گرشاسب بهمنش راد جمعه 8 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 09:38 ب.ظ

اقای مهندس کارتون بسیار تحسین برانگیزه ممنونم به خاطر مطالب مفیدتون.
من زبانم در حده صفره به نظرتون چطور شروع کنم که تا اخر تابستون بتونم در حدی که برای حرفه ای شدن درکار پایپینگ لازمه زبانو یاد بگیرم.هدفم اینه تابستون زبانمو یاد بگیرم که از مهر که میرم تهران ارشد فیزیک بخونم همزمان دوره پایپینگم برم و در طول ارشد سابقه کار پیدا کنم بعد از ارشد برم عسلویه.
با سپاس فراوان

خواندن کتابهای پایپینگ بهترین پیشنهادی هست که می تونم ارائه بدم. استانداردها یک کم سخت تر هست که در مرحله بعد می تونید سراغ اونها هم برید.

مهسا چهارشنبه 3 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 08:26 ق.ظ

سلام خسته نباشید و ممنون از راهنمایی هاتون
فارغ التحصیل مکانیک هستم و خانم
ب تازگی دوره ی پایپینگ رو دارم میگذرونم
هنوز به دوره های سزار و pdms نرسیده
ولی از همین ابتدا حس میکنم دنیای پایپینگ انقد گسترده س که هرچی بیشتر میخونم بیشترسردرگم میشم
با توجه به اینکه خانم هستم و موقعیت های شغلیم در این زمینه محدود تره از نظرشما رو چه بخش هایی بیشتر کارکنم درپایپینگ
در حد حرفه ای و جدی

اول از همه یادآوری کنم که قرار نیست هر کس که وارد حوزه طراحی پایپینگ میشه هر دو دانش تحیل تنش و ساپورت گذاری (سزار) و طراحی فیزیکی (نامی که خودم براش گذاشتم) (PDMS) رو داشته باشه. اکثر طراحان پایپینگ که بنده دیدم در یکی از این دو زمینه متخصص بودن. البته هیچ اشکالی نداره که کسی با هر دو زمینه آشنا باشه، ولی تقسیم کار معمولا به گونه ای هست که کارهای متفاوت به افراد متفاوت سپرده میشه.
نکته بعدی این هست که کار تحلیل تنش بیشتر به هوش و تحلیل ریاضی وابسته است و طراحی فیزیکی بیشتر نیاز به جمع آوری اطلاعات درباره خطوط فرایندی و یوتیلیتی مختلف داره. برای تحلیل تنش علاوه بر اسپک ها و استانداردهای مربوطه، یکی از بهترین مراجع، کتاب «مبانی ساپورت گذاری و تحلیل تنش پایپینگ» هست که در مطلبی جداگانه در همین وبلاگ معرفی شده. درباره طراحی فیزیکی هم به جز اسپک های پروژه و ا ستانداردهای مورد استفاده، کتاب «Process Plant Layout & Piping Design» حاوی مطالب خوبی هست و فایلش رو می تونید توی اینترنت پیدا کنید.

محمد یکشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 07:24 ب.ظ

سلام خسته نباشید
من فوق دیپلم مکانیک دارم با معدل 12.حدود 14 سال هست ک جوشکاری به طور حرفه ای کار میکنم
میخوام به عنوان کمک فیتر برم عسلویه کار کنم
ایا مدرک مهمه?استخدام رسمی میشم.

سلام
برای فیتر شدن به چند مهارت نیاز هست که یکیش جوشکاری هست. به جز جوشکاری توانایی تجسم سه بعدی و نقشه خوانی و نیز شناخت اقلام لوله کشی مهم هست که اگر به عنوان کمک فیتر کار کنید مسلما اینها رو خواهید آموخت. اما اگر جوشکار حرفه ای بودید به نظر بنده بهتر دنبال جوشکاری پایپینگ برید. شاید سریعتر به هدف برسید.
در ضمن استخدام رسمی مربوط به دستگاههای دولتی مثل شرکت نفت یا پتروشیمی هست و باید با داشتن شرایط در آزمونهای سالانه شرکت کنید.

امید چهارشنبه 16 آبان‌ماه سال 1397 ساعت 03:43 ب.ظ

من نه سال سابقه کار فیتری دارم بیکارم التماس کار

رضا چهارشنبه 28 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 02:53 ق.ظ

باعرض سلام


میخواستم بودن میزان درامد یک طراح piping در ماه چقدر هست؟

یعنی ایا با این شغل میشه پیشرفت داشت هم از نظر مالی و هم جایگاه شغلی؟

سلام
راستش چون بنده چند سالی هست که دیگه جنوب کار نمی کنم اطلاع دقیقی از دریافتی استادکاران پایپینگ و جوشکارها ندارم. در ضمن حقوق این صنف مثل بقیه صنوف به عرضه و تقاضا بستگی شدیدی داره و در شرایطی که پروژه ها کم بشه (مثل الان) و عرضه نیروی کار ماهر به تقاضا بچربه، قاعدتا دریافتی شون پایین میاد. با همه این اوصاف به خاطر تخصصی بودن و شرایط هوایی بد مناطق جنوبی و نیز دورافتاده بودن پروژه ها قاعدتا نباید دریافتی یک متخصص پایپینگ زیر 5 میلیون در ماه باشه.

عادل پنج‌شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1397 ساعت 07:15 ب.ظ

با سلام
بنده لیسانس مکانیک دارم و نمیدانم در کدام شاخه ی مکانیک تمرکز کنم میخواستم بدانم کاری در شهر زندگی خودم(تهران)با درامد متوسط رو به بالا بهتره تو کدام زمینه وارد بشم به نظر شما خوبه وارد صنعت نفت و گاز شوم؟

سلام
همه چیز به خود شما بستگی داره. اما صنعت نفت و گاز به نظر من ارزش امتحان کردن رو داره. به ویژه اگر به دنبال پیشرفت سریع و کسب درآمد بالاتر از جاهای دیگه هستید. البته لازمه اش دل کندن از شهر و دیار خودتون هست.

سعید پنج‌شنبه 16 خرداد‌ماه سال 1398 ساعت 04:26 ق.ظ

سلام ممنون از مطالب خوبتون بنده ترم اخر مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت هستم و به موضوع پایپینگ علاقه مندم. دو دوره رو تا بحال گذروندم و احتمالا بخوام تابستان دوره های نرم افزارو شرکت کنم. خواستم بدونم با توجه به رشتم در کدام قسمت دنبال کار باشم و اینکه برای استخدامی های دولتی در زمینه پایپینگ این الزام وجود نداره که شخص مدرک مهندسی مکانیک داشته باشه؟
لطفا راهنمایی کنین چون شک دارم که روی این زمینه وقت بگذارم یا دنبال تخصص دیگه ای باشم

سلام
توی شرکت های دولتی (وزرات نفت) روال اینه که دانش آموختگان رشته مکانیک در بخشهای مکانیکال (تجهیزات ثابت و دوار)، پایپینگ و بازرسی فنی به کار گرفته میشن. البته به این معنی نیست که از لحاظ قانونی محدودیتی وجود داره، فقط به دلیل ارتباط بیشتر رشته هاست. توی شرکت های خصوصی این محدویت ها کمتره. مثلا توی شرکت اویک که یک شرکت بزرگ پیمانکار هست بنده کسانی رو دیدم که مثلا زیست شناسی، کامپیوتر، معدن یا رشته های دیگه خونده بودن، اما کار پایپینگ می کردن.
موقع استخدام هر تخصصی یک برگ برنده محسوب میشه. اگر به پایپینگ علاقه دارید اون رو دنبال کنید و نکته بعدی اینه که توی این شرایط اقتصادی که دولت توی حقوق کارمندان خودش هم مونده، امید زیادی به استخدام در دولت نداشته باشید و سعی کنید توی شرکت های خصوصی استخدام بشید. اگر استخدام دولتی هم وجود داشت میتونید توی آزمون شرکت کنید و میون کار در دولت یا شرکتهای خصوصی انتخاب کنید.
موفق باشید.

مجتبی جمعه 17 خرداد‌ماه سال 1398 ساعت 07:25 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید .ایا رشته ی مهندسی متالورزی هم می تونه پایپینگ کار کنه . اینده اش چطوره

سلام
اگر کامنت های قبلی رو خونده باشید، متوجه می شید که هیچ محدویتی برای ورود به حرفه پایپینگ از لحاظ رشته ای وجود نداره. به ویژه دانش آموختگان رشته های مهندسی سریع تر می تونن به مباحث پایپینگ تسلط پیدا کنن. تنها چیزی که لازم هست سخت کوشی و تقویت زبان انگلیسی هست.
موفق باشید.

B سه‌شنبه 6 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 05:36 ب.ظ

سلام و خسته نباشید من همسرم فیتر هستن‌ و درامد خوبی ام دارن فقط مشکل اینجاس ک کار پایپینگ یه پروژه ک تموم میشه باید دنبال یه شرکت و پروژه ها دیگ باشه ، کاش ازمونی چیزی بود ک مدام تو یه شرکت مشغول باشن

سلام
اصولا ویژگی کارهای پروژه ای همینه. دائم باید در سفر باشی و بعد از هر پروژه به دنبال کار جدیدی بگردی. قاعدتا باید درآمدش اونقدر زیاد باشه که شخص بعد از چند سال کار کردن و سختی کشیدن، سرمایه ای جمع کنه و خودش کارفرمای خودش باشه. اما توی این سالها با درآمد کارهای پروژه ای فقط میشه گذران زندگی کرد.

مجتبی یکشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 02:25 ق.ظ

سلام خسته نباشید خیلی خیلی مچکرم از مطالب بسیار خوب و مفیدتون و همچنین پاسخ دهیه عالیتون به سوالات.
سوال من این هست که برای کسانی که ساکن شهرستان هستند مثل من که مشهد زندگی میکنم چقدر احتمال داره بتونم توی شهر خودم کار مرتبط با پایپینگ پیدا کنم؟ یعنی اینکه شرکت های مشاور فقط تهران اند یا تو مشهد و جاهای دیگه هم پیدا میشن؟
و یه سوال دیگه اینکه کسانی که در جنوب کار میکنن به عنوان مهندس پایپینگ آیا باید برن و ساکن شهرای جنوبی بشن یا نه کار بصورت پروژه ای هست و بصورت چند هفته و چند ماه خواهد بود؟ مثلا مثل عسلویه.

سلام. امیداورم که جواب بنده باعث ناامیدی شما نشه. ولی در پاسخ به هر دو سوال شما باید عرض کنم که همه چیز بستگی به شرایط کشور داره. اگر اوضاع خوب بشه و پروژه ها زیاد بشن ممکنه توی مشهد هم بتونید کار طراحی پیدا کنید. ولی در شرایط کنونی توی تهران هم به نظر نمی رسه که بتونید کار مناسبی گیر بیارید.
درباره کار در پروژه ها هم اوضاع از همین اصل تبعیت می کنه. در حال حاضر دولت توی هزینه های جاریش هم مونده و توانی برای تامین پروژه های نفتی نداره. ولی اگر اوضاع بهتر بشه میشه امیدوار بود که کاری با شرایط اقماری توی جنوب پیدا کنید و لزومی به سکونت نباشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد