استاندارد ASME PCC1

دربارۀ فلنج ها در دروس اولیۀ پایپینگ زیاد شنیده ایم. دربارۀ انواع فلنج ها از لحاظ کلاس فشاری و نوع پیشانی (face). همچنین دربارۀ فیتاپ و جوشکاری و بازرسی اتصال فلنجی پیش از هیدروتست. اما آنچه که کمتر مورد توجه قرار می گیرد کار با فلنج ها در زمان reinstatement و بهره برداری است، یعنی چگونگی و ترتیب سفت کردن پیچ ها و میزان گشتاور وارد شده بر آن ها.

در این مطلب می خواهم استانداردی را به شما معرفی کنم که به این موضوع می پردازد. استانداردی که احتمالا نامش را کمتر شنیده اید. نام این استاندارد هست: «رهنمودهایی دربارۀ مجموعه مونتاژی اتصالات فلنجی پیچی تحت فشار» و نام اختصاری آن  ASME PCC1می باشد. استاندارد یاد شده را چند سال پیش، دوست و همکار خوبم آقای مهندس احمد شاکری به فارسی برگرداند تا با انتشار آن به صورت یک کتاب، این استاندارد ارزشمند را در اختیار هم­میهنان قرار دهد. اما با هیچ ناشری برای انتشار آن به توافق نرسید. در آن زمان ایشان افتخار ویرایش ترجمه فارسی استاندارد یاد شده را به بنده سپردند، زیرا کتاب «مکانیک سیالات با کاربردهای مهندسی» که توسط بنده ترجمه شده است، تازه منتشر شده بود.

ایشان بعدا به پروژۀ فاز 19 منتقل شده و مدیریت سایت خشکی این پالایشگاه در ردۀ کارفرما به ایشان سپرده شد. بنده هم چند ماهی هست که در فاز 19 مشغول به کار شده ام. چند روز پیش ایشان را دیده و از وی خواهش کردم که چنانچه مانعی ندارد، ترجمۀ مورد نظر را در این وبلاگ منتشر کنم. ایشان هم پذیرفته و فایل یاد شده را در اختیار بنده گذاشتند که از اینجا می توانید آن را دانلود کنید. با تشکر از آقای مهندس شاکری.