شیرهای کنترلی

دربارۀ شیرهای کنترلی چه می­دانیم؟

شیرهای کنترلی از نوع گلوب (globe) هستند و با اطلاعاتی که حسگرهای سامانۀ ابزار دقیق از سیال درون لوله یا مخزن پایین­دست آنها می­گیرد (شامل دما، فشار، سرعت جریان و سطح مایع)، و واکنش سامانۀ ابزار دقیق برای کنترل ویژگی­های یاد شده به شیر کنترلی برای کاهش یا افزایش جریان دستور می­دهد. اندازۀ (قطر نامی) شیر کنترلی از طریق محاسبات لازم تعیین می­شود و به طور معمول یک یا دو شماره از اندازۀ نامی لوله­های بالادست و پایین­دستش کوچکتر است.

پس از این مقدمه می­رویم سراغ لوله­کشی مجاور شیرهای کنترلی و به طور کلی globe valveها. همان طور که گفتیم شیر کنترلی معمولاً یک یا دو شماره از لولۀ مجاورش کوچکتر است. پس فلنج­های اطراف آن باید به کاهنده (reducer) متصل شود (شکل). اما این کاهنده­ها از چه نوعی باید باشند؟ همانطور که در شکل می­بینید در شیرهای کنترلی که در نقاط پایینی (low point) قرار دارند کاهنده­ها از نوع ناهم­مرکز با سطح تخت در پایین (eccentric & bottom flat) هستند، در حالی که در نقاط بالایی در حالت وارونه نسبت به حالت قبلی قرار دارند.

اما دلیل آن. همان طور که می­دانید پس از ساخت لوله­ها برای اطمینان از اجرای درست و قدرت تحمل فشار مجموعۀ لوله­کشی تست می­شود که سیال تست به طور پیش­فرض آب است، مگر آنکه به خاطر محدودیت­های اجرایی ناگزیر به تست با هوا باشیم. از لازمه­های یک تست درست این است که هنگام آب­گیری هوای درون لوله به کلی خارج شود و پس از تست نیز آب استفاده شده کاملاً خارج گردد، که برای این منظورها vent و drain به ترتیب در نقاط بالایی و پایینی تعبیه می­شود. اما هنر طراح این است که تا جای ممکن از هزینه­ها بکاهد و حذف vent و drain در صورت امکان یکی از این راههاست. با کمی دقت متوجه می­شوید که در ترکیب­های یاد شده با شل کردن فلنج­ها هوا خودبه­خود vent و آب خودبه­خود drain می­شود.

 

نظرات 3 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 8 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 07:29 ب.ظ

با سلام و تشکر
متاسفانه عکس های مربوط به این موضوع لود نمیشود.

دوست عزیز ، با عرض معذرت؛ مشکل مربوط به تصاویر برطرف شد.

سعید یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 05:19 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید
مطلب ذکر شده در قسمتهایی بنظرم درست نیست اما اگر اشتباه میکنم ممنون میشم بفرمایید:
1- معمولاً در هنگام تست نشتی کنترل ولوهارا خارج میکنند و بعد تست انجام میدهند.
2- اکثر مواقع اگر کنترل ولو از نوع fail open باشد دو طرف کنترل ولو کاهنده خارج از مرکز و (flat on bottom)FOB میگذارند و یک طرف شیر تخلیه قرار میدهند. یعنی تخلیه از طریق شیر انجام میشود و نه شل کردن فلنج.
اگر کنترل ولو از نوع fail close باشد دو طرف کنترل ولو باید شیر تخلیه دیده شود. در این حالت هم اکثراً از کاهنده FOB استفاده میشود.
** در حالت کلی - بخصوص خطوط دارای شیب از FOB reducer استفاده میشود مگر در خطوط عمودی(معمولاً concentric reducer) و ورودی پمپها(FOT reducer).
3- در برخی از خطوط که free drain باید باشند(خطوط گازی), ترجیح این است که کنترل ول در بالاترین نقطه نصب شود و از FOT reducer یا concentric reducer استفاده شود تا هنگام بسته شدن شیر کنترلی, سیال کندانس شده دو طرف شیر بصورت راحتتر جریان پیدا کند. در این حالت سیال بعد کنترل ولو به سمت پایین دست, و سیال قبل ولو به بالا دست هدایت میشود.

سلام
با تشکر از نظرات خوبتان
مورد 1 کاملا درست است. من فراموش کرده بودم آن را توی مطلب ذکر کنم.
در مورد 2 متوجه منظورتان از شیر تخلیه نشدم. یا دست کم یادم نمی آید چنین شیری دیده باشم. لطفا نام انگلیسی آن را بنویسید.
** این نکته را هم یادآور می شوم که چون کار بنده از اول نظارت بر اجرا (ساخت) بوده و تجربه ای در بهره برداری ندارم، ممکن است مطالب دارای کاستی هایی باشد. ممنون می شوم اگر خوانندگان محترم همچون آقای سعید زحمت کشیده و نظرات اصطلاحی شان را گوشزد کنند.

محمد نادری یکشنبه 17 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 07:50 ب.ظ http://www.pipingteam.com

سلام

مرسی بابت مطالب مفید سایت. انشالا موفق باشی. اگر اشکال نداره یک توضیحاتی اضافه کنم

ما دو نوع شیر کنترلی Fail Close و Fail Open داریم. اولی در مواقع لازمه جریان رو کاملا قطع میکنه و دومی برعکس جریان رو کاملا باز میکنه. مثلا برای سیتم های بخار ما معمولا زمانی که فشار داره زیاد میشه میتونیم جریان رو کنترل کرده یا کاملا ببندیم ولی برای سیستم Cooling water ممکنه بخوایم در مواقع ضروری جریان کاملا باز بشه.

زمانی که بخواهیم تعمیرات روی شیر کنترلی انجام بدیم، دو عدد شیر اطراف اون رو میبندیم که مسیر جریان بسته بشه و بتونیم شیر کنترلی رو از مسیر خارج کرده و تعمیر کنیم. در این حالت سیال به طور موقت از مسیر By-Pass که یک شیر تنظیمی دستی روی اون قرار داده عبور میکنه.

حالا بریم سر بحث Drain. برای شیرهای کنترلی Fail close ، در زمان تعمیرات شیر کاملا بسته میشه و وقتی دو عدد شیر اطراف اون رو هم میبندیم، در دو طرف شیر کنترلی سیال باقی میمونه که توسط دو عدد Drain اونها تخلیه میشن و بعد از اون شیر کنترلی از مدار خوردش خارج میشه. در مورد Fail open ، شیر در زمان تعمیرات کاملا باز هست و دو عدد شیر اطراف اون بسته میشه و سیال بین اون دو عدد شیر باقی مونده که فقط یک عدد Drain برای تخلیه سیال کافی هست.

معمولا هم اگر ECC Reducer از نوع Bottom Flat استفاده بشه تخلیه مایع بهتر انجام میشه و چیزی داخل شیر کنترل باقی نمیمونه.

امیدوارم مفید بوده باشه توضیحاتم. به زودی به صورت کامل تر روی وبسایت ما این مطلب رو منتشر میکنیم

www.PipingTeam.com

با تشکر از آقای نادری به خاطر توضیحات خوبشون. البته اگر نوشته هام در این باره ناقصه به این دلیله که تجربه ای در بهره برداری ندارم و چند سال سابقه ای که دارم همش توی اجرا بوده.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد