روشهای تولید لوله های فولادی

لولۀ بی ­درز (seamless)

لولۀ بی ­درز از شمش گرد یا چهارگوش فولادی ساخته می ­شود، بدین طریق که ابتدا آن را گرم می ­کنند و سپس ابزاری استوانه ­ای و نوک تیز در شمش فرو برده می­ شود تا سوراخ شود. این کار با یک سوراخ کنندۀ دیگر تکرار می­ شود تا لوله به قطر و طول مورد نظر برسد.

مجموعه  ای از غلتک های مستقیم کننده، غلتک های تنظیم کنندۀ اندازه و فرایندهای گرمایش، سرمایش، و بازرسی، لوله بی درزی به دست می دهد که حالا دیگر می توان آنها را در طول مناسب بریده و انتهایش را به شکل دلخواه درآورد. دربارۀ محصول نهایی باید فرایندهای تست با آب، بازرسی و در صورت نیاز پوشش دهی صورت گرفته و مشخصات لوله روی آن حک شود.

از آنجا که این نوع لوله همگن است و در آن از تنش های جوش خبری نیست، بیشترین استحکام را دارد. برای نمونه حداکثر تنش مجاز در ASTM A-53 نوع  S(بی درز) از دیگر انواع A-53 بیشتر است.

جالب است بدانید سوراخ کردن شمش استوانه ای فرایندی است که در سال 1845 ابداع شد، اما با مشکلات فنی زیادی روبرو شد تا اینکه در حدود سال 1895 لوله  های بلند با این روش تولید شد.

لولۀ جوشی مقاومتی الکتریکی  (ERW) (Electric Resistance Welding)

لوله ERW از نواری فولادی ساخته می شود که با استفاده از غلتک حالت گرد پیدا کرده و مجموعه  ای از غلتک ها لبۀ آن را به هم نزدیک می کنند تا به شکل استوانه درآید. این لبه ها  از دستگاه های جوش دهنده ای با فرکانس بالا می گذرند که فولاد را تا 2600ºF (1427ºC) گرم کرده و به هم می فشارند تا به هم جوش بخورند. جوش تحت عملیات گرمایی قرار می گیرد تا تنش های گرمایی را آزاد کند، سپس سرد شده، قطر آن تنظیم می شود، انحناهای طولی آن گرفته شده و در طول های مورد نیاز بریده می گردد.

فرایندی اختیاری هم وجود دارد که می تواند همزمان با تغییر قطر لوله استحکام تسلیم عرضی آن را افزایش می دهد. شاید تعجب آور باشد که بدانید این کار با استفاده از فشار سیال برای گشاد کردن لوله انجام می شود. سرهای لوله بسته شده و آب با فشار به درون لوله تزریق می شود تا با تغییر شکل پلاستیک به قطر خارجی و ضخامت مورد نظر برسد. بدیهی است این کار به منزلۀ هیدروتست هم هست، با این حال هر تکۀ لوله به طور جداگانه تحت عملیات هیدروتست هم قرار گرفته و سپس انحنای آن گرفته می شود. جوش ها تست فراصوتی می شوند، سرهای لوله آماده می شوند و سرانجام لوله بازرسی چشمی شده، [در صورت لزوم] پوشش داده شده و مشخصات آن رویش حک می شود.

لولۀ جوشی با قوس زیرپودری دوگانه (DSAW) (Double Submerged Arc Welding)

ساخت لوله DSAW با نورد لبۀ یک ورق آغاز می شود تا از موازی بودن لبه های اتصالی اطمینان حاصل شود. سپس لبه ها  به سمت بالا موجدار شده و یک قالب صفحه را به شکل  Uخم می کند. سپس صفحۀ Uشکل از یک دستگاه پرس گذرانده می شود تا گرد شده و به شکل استوانه ای درآمده و برای خال جوش آماده شود. در مرحلۀ بعد لوله از داخل و سپس از بیرون جوشکاری می شود. پس از این کار جوش ها  بازرسی می گردد. در گام بعدی لوله در یک دستگاه کشش مکانیکی قرار می گیرد که دیواره را در جهت طولی می کِشد تا به قطر لازم برسد. تست هیدروستاتیک و تست های غیرمخرب و پس از آن مخروطی کردن سرهای لوله و بازرسی با پرتو X برای انتهای جوش های لوله در مرحلۀ بعد صورت می گیرد. در پایان هم لوله بازرسی چشمی و پوشش دهی شده و مشخصاتش روی آن حک می شود.

لولۀ جوشی کوره ای، جوشی لب به لب یا با جوش پیوسته (CW) (Continuous Welding)

همۀ نام های بالا معرف یک فرایند ساخت هستند که با نام «جوش لب به لب کوره ای» هم شناخته می شوند. کلاف تسمۀ فولادی باز شده و به یک دستگاه یکنواخت کننده خورانده می شود تا ورق را به صورت صفحه ای تخت درآورد. پیش از مراحل بعدی، تسمه ای بی پایان ساخته می شود، بدین ترتیب که سرهای انتهایی کلاف به صورت قائم بریده شده و به کلاف بعدی جوش داده می شود. نوارِ پیوسته در کوره ای قرار می گیرد که دمای آن را به حدود 2450ºF (1343ºC) می رساند. با خروج نوار از کوره، دمای لبۀ آن به وسیلۀ یک شیپورۀ اکسیژن تا دمای  2600ºF (1427ºC) بالا برده می شود. غلتک های شکل دهنده به تدریج مقطع نوار را به صورت دایره ای درمی آورند و جوشکاری درز لوله با استفاده از گرمای موجود در نوار و فشاری که به وسیلۀ غلتک های جوش دهنده اعمال می شود صورت می گیرد. یک دستگاه نورد لوله را کشیده و قطر آن را کاهش می دهد. لوله توسط اره در طول های مورد نیاز بریده شده و با انجام یک نورد خاص، قطر خارجی لوله به اندازۀ مورد نظر می رسد. در نهایت انحنای لوله گرفته شده، دو سر قطعات ماشینکاری شده و عملیات هیدروتست، پوشش دهی، حک مشخصات و بازرسی صورت می گیرد.

لوله با درز جوش مارپیچ (Spiral-Welded Pipe)

استاندارد ASTM A211 معرف مشخصات لولۀ با درز جوش مارپیچ است. اعتبار این مدرک در سال 1993 پایان یافت. این نوع لوله در حال حاضر بر اساس استاندارد ASTM A193 یا AWWA C200 ساخته شده و عمدتاً برای انتقال آب به کار می رود.

لولۀ با جوش مارپیچ از کلاف فولادِ پیچیده نشده و تخت تولید می شود. تسمۀ تخت فولادی به وسیلۀ غلتک های زاویه دار به شکل استوانه ای با قطر دلخواه درمی آید. جوش های قوسی زیرپودری داخلی و بیرونی درز مارپیچ را پر می کنند. انتهای کلاف به وسیلۀ یک جوش لب به لب به کلاف بعدی جوش شده و درز جوش متقاطعی را پدید می آورد. لوله در طول های لازم بریده شده و در صورت نیاز سر لوله مخروطی می شود.

انواع معمول اتصال برای این نوع لوله عبارتند از لب به لب، جوش روی هم و اتصال واشر لاستیکی. اتصالات روی هم و واشر لاستیکی مستلزم آنند که یک سر لوله به صورت مادگی گشاد شود. این کار را تولید کننده به وسیلۀ یک گشاد کنندۀ هیدرولیکی انجام می دهد. پس از ماشینکاری دو سر لوله، خط هیدروتست شده و داخل آن با لایه ای از چسب پوشانده می شود. سپس برای رطوبت زدایی، لوله گرم می شود و سطح بیرونی پیش از پوشش دهی تمیز می شود. پوشش شامل چسب یا آستر، سپس نوار عایق برق و لایۀ پلی اتیلن است.

قطرهای لوله های با درز جوش مارپیچ از 24 تا 144 اینچ و ضخامت آن تا 1 اینچ موجود است.

 

نظرات 6 + ارسال نظر
عرفان آزاده فر یکشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:00 ق.ظ

خیلی ممنون.مشکلمو حل کردین
خدا قوت

مسلم شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:24 ب.ظ

با سلام خدمت مهندس ظفری
در ابتدای سخن تشکر ویژه و خسته نباشید من رو هم پذیرا باشید
من تازه وارد دنیای پایپینگ شدم و بسیار علاقه مند
۳ سوال در مورد لوله های فولادی دارم که در این قسمت مطرح میکنم
۱- برای سفارش خرید لوله چه مشخصاتی باید ذکر گردد؟
۲- آیا فشار کاری برای لوله ها در تمام استانداردها بر حسب عدد PN بیان میشه؟
3- آیا اعداد PN و SCH رابطه ای با هم دارند و برای خرید ذکر یکی از این دو کافی است؟

با سلام و تشکر؛
برای سفارش خرید لوله باید مشخصات لوله به طور کامل ذکر شود؛ مثلا ASTM A53, Type S, Grade B و قطر و اسکجول لوله (یا معادل آن) هم به همراه این موارد می آید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به استانداردهای ساخت لوله یا فایل خلاصه استانداردهای پایپینگ که در همین وبلاگ برای دانلود گذاشته شده مراجعه کنید.
2- PN عددی است که فشار کاری فلنج ها، شیرها، و خود خط را مشخص می کند. این عدد علاوه بر فشار، نشان دهندۀ محدودۀ دمایی کارکرد خط هم هست و مجموع این دو عامل محدوده فشار کاری لوله (PN) را مشخص می کنند.
3- برای یافتن رابطۀ میان PN و sch می توانید به فایل PMS پروژه که نمونه ای از آن در این وبلاگ برای دانلود گذاشته شده مراجعه کنید. در پایان این نکته را هم یادآوری کنم که برای خرید لوله تنها اسکجول یا معادل آن (وزن یا ضخامت لوله) آورده شده و نیازی به PN نیست.

[ بدون نام ] یکشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 05:08 ب.ظ

سلام آقای مهندس ظفری
بسیار ممنون که وقت گذاشتید و با حوصله و در اسرع وقت جواب دادید

به طور کلی در مشخصات لوله های فولادی چیزی به عنوان اینکه این لوله چند بار است وجود دارد (به عنوان مثال بیان کردن لوله کربن استیل 8 اینچ 16 بار صحیح است مانند لوله های پلی اتیلن) ؟

سلام
پاسخ سوالتان منفی است.
برای توضیح به فایلی که لینک دانلودش را می بینید توجه کنید. این فایل یک صفحه از مدرک piping material class است.
http://www.mediafire.com/download/krbmdzj4n5j8s3o/Piping+Material+Classes.pdf
همانطور که در بالای صفحه می بینید کلاس این خط B03 است، که حرف B به معنی کلاس 150 پوند و 03 به معنی متریال مناسب برای هیدروکربن های خورنده است.
در جدولی که اعداد آن به رنگ زرد مشخص شده، میزان تحمل فشار این سرویس در دماهای مختلف نشان داده شده است، که همانطور که می بینید با بالا رفتن دما، میزان تحمل فشار کاهش می یابد.
در جدول بعدی که درایه های آن با رنگ سبز مشخص شده اند، اسکجول لازم برای لوله های با قطرهای مختلف تعیین شده است، و می بینید که با کاهش قطر، اسکجول لوله ها افزایش می یابد، یعنی اینکه در یک مجموعه لوله مرتبط به هم، اسکجول لوله ها به جز فشار، به قطر لوله ها هم مربوط است.

مسلم دوشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:59 ق.ظ

سلام مهندس ظفری
بسیار ممنون از توضیحاتی که ارائه فرمودید

saeed جمعه 14 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 11:49 ق.ظ

ممنون ولی استفاده از تصاویر میتونست خیلی تو فهم مطلب کمک کنه

درست می فرمایید. چند فایل هست که از اینجا
http://s5.picofile.com/file/8155549450/files.rar.html
می توانید دانلودشان کنید.

سپهر شنبه 9 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 11:14 ق.ظ

سلام.
در مورد تولید لوله اسپرال چندتا سوال داشتم؟
1-چه دستگاه هایی نیاز دارد؟
2-چه فضایی برای احداث لازم دارد؟

سلام
متاسفانه اطلاع ندارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد