X
تبلیغات
رایتل

پایپینگ به زبان فارسی

تست پکیج 1

در این مطلب و چند مطلب آینده قصد دارم یکی از کاربردی ترین موضوعات در اجرای پایپینگ را به شما معرفی کنم که چیزی نیست جز تست پکیج و صفحات داخلی آن. پیشتر به تست پکیج اشاراتی کرده و مطالبی را مطرح کرده بودم. اکنون قصد دارم مفصل تر در این باره صحبت کنم.

همانطور که پیشتر اشاره شد، تست پکیج مجموعه ای از مدارک است که هر برگۀ آن ویژۀ کار خاصی است و در هر برگه شمارۀ تست پکیج، شمارۀ خطوط و دیگر ویژگی های لوله کشی آمده است. این برگه ها در پوشه ای پلاستیکی (و بعضاً در زونکن) تهیه می شوند (فرمت خالی آن پرینت گرفته می شود). پیمانکار موظف است طی یک notification (اطلاعیه) نام تست پکیج، فرایند نظارتی (لاین چک، هیدروتست، ...) تاریخ و زمان فرایند و موقعیت خط یاد شده را به نهادهای ناظر اطلاع داده و با امکانات لازم (مثل تراز، متر، ماژیک نوشتن روی لوله و ...) در زمان تعیین شده در موقعیت خط حاضر شود.

پس از انجام هر کدام از مراحل اجرا و نظارت (مثل لاین چک، cleaning، هیدروتست، draining & drying و reinstatement) در صورت وجود اشکال در هر کدام از این مراحل، اشکال مربوطه (که اصطلاحاً پانچ گفته می شود) در جای تعیین شده نوشته می شود. پیمانکار پانچ یاد شده را برطرف کرده و طی یک notification مجدد از ناظران برای بازرسی خط دعوت می کند. در صورت برطرف شدن پانچ، ناظر جلوی آن را امضا می کند و چنانچه همۀ پانچ ها برطرف شده باشند یا از اول پانچی وجود نداشته باشد، ناظر پایین صفحه را هم امضا می کند که به معنی release شدن (آزاد شدن) برگۀ یاد شده است. توضیحات اضافی در معرفی برگه های داخل پکیج گفته خواهد شد.

پس از این مقدمه، برگۀ نخست تست پکیج را معرفی می کنم که عبارتست از cover sheet یا برگۀ جلد. مطابق همۀ برگه های رسمی یک پروژه، نشان کارفرما و پیمانکار یا پیمانکاران اصلی (کنسرسیوم) در این برگه آورده می شود. در ادامه، شمارۀ subsystem پکیج قرار دارد که معرف واحد قرارگیری خط و زیرواحد آن در واحد یاد شده است.

سپس نام یا شمارۀ تست پکیج آورده می شود. شمارۀ تست پکیج با نام subsystem آغاز می شود. ادامۀ شمارۀ تست پکیج از پروژه ای به پروژۀ دیگر متفاوت است. در پروژۀ فاز 17و18 پس از شمارۀ subsystem نوع روزمینی یا زیرسطحی (AG, UG) بودن خط مشخص می شود. در ادامۀ نام تست پکیج سرویس خط مشخص شده و دو شمارۀ سریال آورده می شود.

در سطرهای بعدی شمارۀ واحدی که خط در آن قرار دارد، ناحیه ای از سایت که واحد یاد شده در آن قرار گرفته و سیالی که برای تست مورد استفاده قرار می گیرد (آب یا هوا) و فشار تست ذکر می شود.

هر پکیج طی کار به تایید مراجع مختلفی می رسد که هر مرجع پس از تایید، مهر خود را روی جلد پکیج می زند که البته به خاطر مسایل حقوقی آنها را محو کرده ام.

تاریخ ارسال: سه‌شنبه 21 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:09 ب.ظ | نویسنده: علی ظفری | چاپ مطلب
نظرات (11)
چهارشنبه 22 آذر‌ماه سال 1391 03:39 ب.ظ
امتیاز: 3 0
لینک نظر
عالیه علی جان

امیدوارم این مطلب رو ادامه بدی.بسیار مفیده.امیدوارم بقیه هم کم کم با این وبلاگ اشنا بشن و استفاده کنن
چهارشنبه 22 آذر‌ماه سال 1391 03:41 ب.ظ
سعید
امتیاز: 1 0
لینک نظر
من منتظر ادامه مطالبت هستم
دوشنبه 27 آذر‌ماه سال 1391 08:33 ق.ظ
رضا
امتیاز: 0 0
لینک نظر
خیلی خوب بود.کاش اینا رو توی دانشگاه هم به ما میگفتن

من چندجاشو متوجه نشدم.اگه میشه یه جوری بنویسید که دانشجوها هم متوجه بشن.
مثلا


subsystem چیه؟شماره اون معرف چیه؟

سپاسگذارم
پاسخ:
راستش رو بخوای معنی دقیقش رو خودمم هم نمیدونم و باید از همکارای فرایندیم بپرسم. اما چیزی که فکر میکنم از واقعیت هم دور نیست اینه که هر واحد یا unit از کارخانه رو یک سیستم فرض میکنند و هر سیستم رو از لحاظ فرایندی به چند subsystem تقسیم می کنند که به عبارتی میشه مجموعه ای از خطوط پایپینگ که به هم متصلند.
چهارشنبه 18 تیر‌ماه سال 1393 02:47 ب.ظ
مسلم
امتیاز: 2 0
لینک نظر
سلام آقای مهندس ظفری
در مورد تست عایق لوله (هالیدی دیتکتور) یه توضیح مختصر بفرمایید.
پاسخ:
سلام
سوالی که پرسیدید در تخصص بنده نیست؛ اما توی سایت چند باری انجام این کار را دیده ام که خدمتتان عرض می کنم.
همانطور که می دانید لوله های فولادی که زیر زمین دفن می شوند با لایه ای از پلی اتیلن (پلاستیک معمولی) پوشیده می شوند تا تماسشان با خاک قطع شود که این کار تا حد زیادی از زنگ زدگی لوله جلوگیری می کند. اما شرایط حمل و نقل، جوشکاری، حفاری و دیگر کارهای اجرایی خشن است و امکان آسیب دیدگی لایه پلاستیک روی لوله زیاد است. از طرفی در نقاطی که لوله جوشکاری می شود لایه پلاستیک ذوب شده و از بین می رود که برای جبران آن لوله را در این نقاط نوارپیچی می کنند.
پس از انجام هیدروتست و دیگر کارهای اجرایی، و درست پیش از پوشاندن لوله با خاک، باید عایق روی لوله بررسی شده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود.
برای این کار، یک سیم دارای بار الکتریکی که حالت فنری دارد (شبیه المنت های گرم کننده برقی) به دور لوله پیچیده و در طول لوله حرکت می دهند. چنانچه در نقطه ای لایه عایق کنده شده و یا حتی ضخامت آن از محدودۀ تعیین شده کمتر شود، جریان الکتریکی بین لوله و سیم فنری برقرار شده و معلوم می شود که عایق لوله در این نقطه آسیب دیده است و باید ترمیم شود.
پنج‌شنبه 19 تیر‌ماه سال 1393 12:22 ب.ظ
مسلم
امتیاز: 2 0
لینک نظر
سلام آقاای مهندس ظفری
خسته نباشید
خیلی ممنون از لطفتون
شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1393 04:15 ب.ظ
sajad
امتیاز: 0 0
لینک نظر
با سلام
خداخیرتون بده
کاش ما هم توانایی کمک کردن به شما رو می داشتیم
بازم ممنون
دوشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1393 12:29 ب.ظ
علی
امتیاز: 1 0
لینک نظر
مهندس مظفری عزیز .بابت زحماتی که در ارایه مطالب این سایت و اموزش مطالب میکشید متشکرم. خیلی استفاده میکنم.پاینده باشید.
چهارشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1394 03:39 ب.ظ
هاشم
امتیاز: 0 0
لینک نظر
سلام.
عالی بود.
فقط میتونم دعاتون کنم/ تشکر.
شنبه 20 تیر‌ماه سال 1394 02:50 ب.ظ
پارسا
امتیاز: 0 0
لینک نظر
با سلام ودرود
آقای مهندس مظفری خدا خیرتون بده.
عالی بود لطفا" ادامه بدید
سپاسگزارم.
پنج‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1394 09:18 ق.ظ
محمد امیری
امتیاز: 0 0
لینک نظر
سلام خسته نباشید
شنبه 22 آبان‌ماه سال 1395 08:55 ق.ظ
name
امتیاز: 0 0
لینک نظر
سلام خسته نباشید واسه برق چگونه مدارک باید جمع اوری گردد
براساس چه چیزی باید طبقه بندی شوند
پاسخ:
سلام
متاسفانه درباره برق اطلاعی ندارم.
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد