دسته بندی اقلام پایپینگ

در این مطلب می خواهم به یکی از سوالات جواب دهم. اصل سوال به این صورت بوده است:

«می خواستم بدونم آیا برای فیتینگ هایی که به صورت فلنج نیستند (مثلاً butt weld) آیا محدودۀ دما فشاری تعیین شده؟ چه جور میشه فهمید که یه فیتینگ در جایی که استفاده شده مناسب هست؟»

پیش از هر چیزی باید یادآوردی کنم فلنج ها جزو فیتینگ ها به حساب نمی آیند و در دسته ای جدا قرار دارند. اما در پاسخ باید عرض کنم که هنگام طراحی همۀ تاسیسات نفتی، مدرکی تهیه می شود به نام piping material classes. این مدرک همۀ متریال های مورد استفاده در کارخانه را بر اساس دما، فشار، سرویس (سیال عبوری)، محل استفاده (زیر زمین یا روی زمین) و موارد دیگر در کلاس هایی دسته بندی می کند. هر کدام از این کلاس ها که معرف فشار و دمای خاصی هستند و برای سیال خاصی به کار می روند در صفحه ای از این مدرک نشان داده شده و همۀ اقلام پایپینگ مورد استفاده در آن کلاس (شامل لوله، فیتینگ، فلنج، شیر و ...) در این صفحه معرفی می شود.

این مدرک پیش از مدارکی مانند PFD و P&ID آماده شده و هنگام تهیۀ PFD و P&ID در انتهای شمارۀ خطوط کلاس شان هم معرفی می شود. پس از نهایی شدن P&ID و پیش از آغاز مدلسازی کارخانه با نرم افزارهایی مثل PDMS، همۀ کلاس های پایپینگ در بخشی به نام کاتالوگ وارد نرم افزار PDMS شده و طراح PDMS هنگام طراحی تنها کلاس خط را مشخص می کند و نرم افزار با توجه به اطلاعاتی که از قبل در آن وارد شده، اقلام پایپینگ را استفاده می کند.

برای مشاهدۀ نمونه ای از مدرک piping material classes می توانید اینجــــــــــــــا را کلیک کنید

نظرات 1 + ارسال نظر
رامین شکری یکشنبه 10 دی‌ماه سال 1391 ساعت 08:40 ب.ظ

سلام
وبلاگ خوبی دارین.از مطالبتون استفاده کردم.ممنون از زحمات شما برادر عزیز.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد